9.04 2021r.
Temat dnia: Sekrety świata zwierząt
Poznajemy dzikie zwierzęta” – zabawy logiczne.
– „Jakie to zwierzę” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się jak wybrane, dziko żyjące
zwierzątko. Rodzic odgaduje jakie zwierzę dziecko przedstawia.
– „Mieć charakter jak zwierzę” – zabawa dydaktyczna. Zadaniem dziecka
jest dokończyć porównanie prezentowane przez rodzica, dobierając
odpowiednią nazwę zwierzęcia np.:
Groźny jak…(lew)
Uparty jak…(osioł)
Łagodny jak…(baranek)
W wodzie czuje się jak…(ryba)
Powolny jak…(żółw)
Łazi po płotach jak…(kot)
Dumny jak…(paw)
Mądry jak…(sowa)
Głodny jak…(wilk)
Pracowity jak…(mrówka)
Przebiegły jak…(lis)
– Oglądanie albumów zwierząt dostępnych w państwa domach bądź przy pomocy Internetu.
Nazywanie zwierząt i omawianie w jakim rejonie świata żyją.
– „Świat zwierząt” – praca plastyczna.
Potrzebne będą nakrętki różnej wielkości i różnorodne materiały znajdujące się w domu. Zadaniem dzieci jest komponowanie zwierzątka według własnego pomysłu, przyklejanie bądź sklejanie w zależności czy kompozycja ma być płaska, czy przestrzenna.
Słuchanie głosów różnych zwierząt – proszę wykorzystać do tego YouTube „Dzikie zwierzęta”.
Doskonalenie słuchu fonematycznego – głoskowanie i dzielenie na sylaby nazw zwierząt. Liczenie głosek i sylab.
Słuchanie na YouTube piosenki „Mucha Łakomczucha”.
Utrwalenie poznanej litery f,F
Wskazywanie poznanych liter np. w wyrazach zamieszczonych w ćwiczeniach.
(K.P. 4 s. 14 z. 1)
Analiza głoskowa wyrazów. (K.P. 4 s. 14 z. 2)
Czytanie ze zrozumieniem, różnicowanie podobnych wyrazów. (K.P. 4 s. 15 z. 1)
Prezentacja prawidłowego zapisu małej i wielkiej litery np. na tablicy, kartonie.
Samodzielne pisanie po śladzie. (K.P. 4 s. 15 z. 2)
Pisanie literki f,F w niebieskiej książce.
Zadanie matematyczne:
Dopełnianie oczek na kostkach, aby było ich po równo. (K.P. 4. s. 16. z. 1)
Życzę miłej pracy i do poniedziałku!!!!
8.04 2021r.
Dzień dobry kochani!
Dziś poznamy nowe zwierzątka i kolejną literkę F.
Temat dnia: Zwierzęta na różnych kontynentach
1. Dalekie podróże – oglądanie filmów przyrodniczych o zwierzętach.
Czym są KONTYNETY? https://www.youtube.com/watch?v=hyYmyG0SugU
Zwierzęta z różnych kontynentów- https://www.youtube.com/watch?v=xh53hM5WlMs
Życie pod wodą- https://www.youtube.com/watch?v=PiayEX0bqjo
Obejrzyjcie przynajmniej kilka minut filmu- https://www.youtube.com/watch?v=RPAjYaMu0rI&t=49s
2. A teraz zagadka dla Was:
Kto to: czarne, wąsate, w futrze zimą i latem.
Lubią mroźną pogodę,
łowią ryby pod lodem? (foka)
Foki są zwierzętami morskimi żyjącymi w wodach niemal na całym świecie. Są to zwierzęta płetwonogie. Poruszają się przy pomocy płetw, przednimi płetwami podpierają się przy chodzeniu, ale potrafią również nimi klaskać. Robią to, by się ogrzać, kiedy jest im zimno, lub ochłodzić, gdy jest im za gorąco. Foki są świetnymi pływakami, potrafią pływać tak szybko i zwinnie jak ryby, które są ich największym przysmakiem. Na lądzie foki poruszają się wolno i ociężale. Śpią w wodzie ułożone pionowo, trzymając pyszczek nad wodą, tak by mogły oddychać. Foki są grube i ciężkie, gdyż pod skórą mają grubą warstwę tłuszczu, chroniącą je przed zimnem. Są bardzo ciekawskie, chętnie podpatrują, co robią ludzie, i szybko się uczą. Potrafią podrzucać piłkę na nosie i poruszać się tak, jakby ćwiczyły aerobik. Foki mają przemiłe pyszczki i chętnie występują w cyrku, a w zoo także lubią się popisywać.
3. Rysowanie foki według rysunkowej instrukcji. (K.P. 4 s. 13 z. 1)
4. Foka‑ wprowadzenie litery „f”, „F”
Najpierw posłuchajmy co zaczyna się na F. Na YouTube filmik Ubu poznaje literkę https://www.youtube.com/watch?v=k0OgJ7L2pUk
oraz drugi filmik ABC Zabawa litera F. https://www.youtube.com/watch?v=-xmhpUCU5NE
A teraz zobaczmy jak się ją pisze:
Analiza wyrazu podstawowego – foka
– podział na sylaby, głoski,
– wyodrębnienie głoski „f” w nagłosie.
– ustalenie cech głoski „f” – spółgłoska.
Obserwacja aparatu mowy w lusterku‑ podczas artykulacji język znajduje się na dnie jamy ustnej, górne zęby dotykają dolnej wargi, a powietrze jest wydmuchiwane przez małą szczelinę‑
– wskazywanie przykładów innych słów rozpoczynających się od głoski „f”
- A teraz wpisujemy literkę do zeszytu tak jak wcześniej i rysujemy do niej rysunek.
ZADANIE DLA DZIECI STARSZYCH I TYCH, KTÓRE CZUJĄ SIĘ NA SILE:
Utrwalenie litery – praca z Książką. (K. s. 108–109)
Analiza wyrazów podstawowych: Filip”, „delfin”, „film”:
– podział wyrazów na litery i sylaby,
– określenie położenia wprowadzanej litery (na początku i w środku),
– czytanie sylab zamkniętych i otwartych,
– czytanie tekstu do ilustracji,
– czytanie pojedynczych wyrazów, czytanie tekstu przez dzieci, które opanowały technikę czytania,
– opowiadanie historyjki obrazkowej, dostrzeganie humoru sytuacyjnego.
Do jutra!!!!
Jeżeli będzie ładna pogoda to wybierzcie się na wiosenny spacer….
7.04 2021r.
Kochane dzieci !!!
W tym tygodniu zapraszam Was na wycieczkę po łące. Na pewno powiecie : – na łąkę? Ale nuda! Zapewniam Was , że nikt nie będzie się nudzić. Zatem do pracy!
Posłuchaj piosenkę pt. ,, Wiosna na łące,,- zapamiętaj nawy zwierząt i owadów wymienionych w jej tekście. Pomogą Ci w tym moje podpowiedzi.
https://youtu.be/814z9Tpphkw
Dokończ rozpoczęty wyraz:
– moty….
-biedro….
– świer…
– chra…
-kre…
– my…
Obejrzyj prezentację pt. ,,Majowa łąka,,- posłuchaj wiersza i rozwiąż zagadki
https://youtu.be/toHxCZxUjac
Zabaw się do muzyki pt. ,,Na łące,, – naśladuj występujące w niej zwierzątka i owady
https://www.youtube.com/watch?v=3OJHt-oEyTk
Oglądając prezentacje o wiosennej łące słyszałeś różne odgłosy wydawane przez owady i zwierzęta. Teraz postaraj się naśladować niektóre z nich, np. bzyk, cyt, psyt w trakcie refrenu piosenki
https://youtu.be/zUgzWqgYPeE
Ułóż puzzle ”Wiosenna łąka” (Wyprawka – „Wiosenna łąka” nr 21) Dzieci wypychają elementy obrazka, a następnie dopasowują je do siebie. Ułożony poprawnie obrazek naklejają na kartkę i opowiadają o wiosennej łące.
Ćwiczenia w przeliczaniu do 10 i rozpoznawaniu zapisanych liczb.
(K.P. 4 s. 12 z. 1)
Wybierz się z Rodzicami na łąkę, szukaj w trawie jej mieszkańców. Jeśli masz lupę- zabierz ją ze sobą-pomoże Ci w poszukiwaniach. Udanego tropienia!!! Może uda Ci się zrobić ciekawe zdjęcie – pokaż je mi.
Jeżeli masz ochotę namaluj to co widziałeś/aś i zrób zdjęcie i wyślij.
Pozdrawiam Was serdecznie!!!!
30.03 2021r.Wtorek
Dzień Dobry - Wyspaliście się? Śniadanko zjedliście? Ząbki umyliście? Ubraliście się? Jeśli tak, to możemy zacząć działać
1. Posłuchajcie wierszyka.
,,Pisanki” D. Gellner
Patrzcie, ile na stole leży pisanek!
Każda ma oczy malowane, naklejane.
Każda ma uśmiech kolorowy
i leży na stole grzecznie,
by się nie potłuc przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki nie są do jedzenia!
Z pisanek się wyklują
Świąteczne życzenia.
Powiedzcie rodzicom:
– o czym był wierszyk?
– co to są pisanki?
– jakie były pisanki w wierszu?
– czy pisanki jemy w święta?
– a co z nimi robimy?
2. Posłuchajcie historii wielkanocnego jajka.
Jak niejedna tradycja wiązana obecnie z chrześcijaństwem, zdobienie jaj ma swe źródło w pogańskich praktykach. Korzeniami sięga nawet 5 tys. lat wstecz (tak datuje się pisanki znalezione w Asyrii). Znali je starożytni Egipcjanie, Chińczycy, Rzymianie i Persowie. Najprawdopodobniej to tym ostatnim zawdzięczamy wprowadzenie pisanek do kultury chrześcijańskiej. Nasza rodzima, najstarsza pisanka datowana jest na X wiek i została znaleziona w okolicach Opola.
Te najstarsze były przyozdabiane “magicznymi” symbolami. Nie były dekoracją. Miały odstraszać złe moce, stać na straży domostw, szczęścia i zdrowia ich mieszkańców. Zapewniały urodzaj, płodność, powodzenie w miłości. Chroniły przed urokami. Zakopywano je przy wejściach do domu i do pozostałych budynków gospodarczych. Dawano je zwierzętom, by były zdrowe i płodne. W wodzie, w której były skorupki pisanek, myto noworodka, co miało zapewnić mu zdrowie.
Pokruszone skorupki rozsypywano na strzechach, by chronić dom przed uderzeniem pioruna. Pisanki miały ścisły związek z wiosennym przesileniem oraz pogańską tradycją święta zmarłych (zwyczaj składania ich na grobach spotykany jest współcześnie). Jajko od zawsze symbolizowało siłę życiową, chaos, wszechświat, odrodzenie. Jest symbolem nieśmiertelności, nieprzemijalności.
Zdobienie jaj to misterne zajęcie, wymagające niemałych zdolności plastycznych, precyzji i delikatności. W dawnej tradycji było zarezerwowane wyłącznie dla kobiet. Panowie musieli trzymać się z dala, zarówno od nich, jak i od izby, w której były malowane. Dziś największą “radochę” z malowania jajek mają dzieci. Nie należy więc im jej odbierać. Wręcz przeciwnie, wykorzystajmy ten zapał do wspólnego spędzenia czasu, wesołej zabawy i przemycenia kilka słów o tradycji.
3. Poznajcie kilka tradycji związanych z pisankami.
Szczególnym i bardzo ważnym momentem śniadania wielkanocnego jest dzielenie się jajkiem ze święconki. Ma to ten sam wymiar, co dzielenie się opłatkiem w czasie Wigilii.
Pisanka była zawsze symbolem sympatii, a nawet gorącego uczucia. Kawaler obdarowywał nią wybrankę swego serca, licząc na ciepłe przyjęcie i taki sam prezent dla siebie. Malowanymi jajkami obdarowywano również członków rodziny, chrzestne dzieci, przyjaciół, by okazać im w ten sposób swą sympatię i życzliwość.
Kolorowe jajka mogą być również pretekstem do zabawy. Możemy przy wielkanocnym stole rozbijać je wspólnie jedno o drugie i sprawdzać czyje jest najmocniejsze (za każde cudze rozbite możemy pobierać nagrodę, np. małe czekoladowe jajeczko).
4. Poznajcie rodzaje pisanek.
W zależności od techniki zdobienia, świąteczne jajka mają w Polsce różne nazwy:
Drapanki – powstają przez drapanie ostrym narzędziem zewnętrznej barwionej powłoki jajka, technika spotykana głównie w Polsce i Austrii.
Kraszanki (zwane też malowankami lub byczkami) – powstają przez gotowanie jajka w wywarze barwnym, dawniej uzyskiwanym wyłącznie ze składników naturalnych.
Używano roślin, które pozwalały na uzyskanie różnych kolorów:
brązowy (rudy): łupiny cebuli,
czarny: kora dębu, olchy lub łupiny orzecha włoskiego,
żółtozłocisty: kora młodej jabłoni lub kwiat nagietka,
niebieski: płatki kwiatu bławatka,
fioletowy: płatki kwiatu ciemnej malwy,
zielony: pędy młodego żyta lub listki barwinka,
różowy: sok z buraka.
Pisanki – mają różnobarwne desenie. Powstają przez rysowanie (dawniej: pisanie) na skorupce gorącym roztopionym woskiem, a następnie zanurzenie jajka w barwniku. Jako narzędzi do pisania używano szpilek, igieł, kozików, szydeł, słomek i drewienek. Pisanki wykonywane w regionie Białegostoku wykonywane były albo bez narzędzi, poprzez nakrapianie wosku na jaja albo poprzez nanoszenie prostych elementów graficznych rozgrzanym końcem świecy. Zdarzały się też przypadki używania narzędzi takich jak słomki, patyki, czy dętki z opon rowerowych.
Oklejanki (naklejanki) – są przyozdobione sitowiem, płatkami bzu, skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru, tkaniny, również nicią lub włóczką wełnianą itp.
Nalepianki – popularne zwłaszcza w dawnym województwie krakowskim i w okolicach Łowicza. Powstaje przez ozdabianie skorupki jajka różnobarwnymi wycinankami z papieru.
Ażurki – pisanki ażurowe – są wykonywane z wydmuszek jaj kurzych, kaczych, gęsich i strusich. Technika polega na nawiercaniu w skorupce otworów przy pomocy wiertarki i malutkiego wiertła, miniszlifierki, piaskarki, turbiny dentystycznej, frezarki CNC. Wydmuszka z nawierconymi wzorami jest malowana najczęściej farbą akrylową.
Dziś do kolorowania najczęściej używamy specjalnych farbek. Choć łupiny z cebuli nadal są bardzo popularne.
Coraz chętniej nalepiamy na jajka gotowe obrazki, specjalne kalkomanie.
Dzieci do tworzenia swych arcydzieł używają zwykłych farb albo świecowych kredek. Co zrozumiałe, bardzo popularne jest wśród nich malowanie jajek mazakami.
5. Z czego wykonujemy pisanki?
Z jaj jakich ptaków? (kury, kaczki, gęsi, strusia)
Popatrzcie na zdjęcie (obrazki i pomoce do zajęć - powyżej) . Przedstawia jajka ptaków gospodarskich. Jakie znacie ptaki wiejskie?
To są jajka (od lewej strony kolejno): przepiórki, kury zielononóżki, kaczki, indyka, gęsi, strusia.
Jakiego ptaka jajko jest najmniejsze?
Jakiego ptaka jajko jest największe?
Ile jest jajek na zdjęciu?
Jakiego ptaka jest 3. jajko licząc od prawej strony?
Jakiego ptaka jest 4. jajko licząc od lewej strony?
6. Analiza i synteza słuchowa wyrazów.
Podzielcie słowo “jajko” na sylaby.
Podzielcie słowo “jajko” na głoski.
Jaka głoska jest na początku w słowie “jajko”?
Powiedzcie teraz rodzicom kilka przykładów słów, które rozpoczynają się głoską j… A teraz kilka przykładów z głoską j na końcu słowa… Teraz powiedzcie kilka przykładów z głoską j w środku słowa.
Wymówcie głoskę j krótko…, a teraz długo… Jaką jeszcze głoskę było słychać dodatkowo, gdy wybrzmiewaliście głoskę j długo? (i)
Czy głoska j jest spółgłoską, czy samogłoską? (spółgłoską)
Jakim kolorem będziemy ją oznaczać? (niebieskim)
7. Poznanie zapisu graficznego głoski j.
Poznajcie literę J, j – dużą i małą, drukowaną i pisaną (obrazki do zajęć - powyżej).
Oto litery drukowane
Oto litery pisane
Zwróćcie uwagę, jak piszemy te litery. Napiszcie je palcem w powietrzu, po śladzie, przed ekranem monitora.
8. Zabawa ruchowa
Wstańcie i poruszajcie się przy piosence.
https://www.youtube.com/watch?v=U7Bcg8GgfsA
9. Praca w Kartach Pracy (cz.4)
- Otwórzcie Karty pracy na stronie 5, spróbujcie namalować kurczaka wykluwającego się z jajka według rysunkowej instrukcji (KP.4 s.5).
10. Utrwalenie litery – praca z Książką. (K. s. 106) Praca dla starszych dzieci lub dzieci młodszych czujących się na siłach.
Analiza wyrazów podstawowych: „Julek”, „jajko”, „bajka”:
– podział wyrazów na litery i sylaby,
– określenie położenia wprowadzanej litery (na początku, w środku),
– czytanie sylab zamkniętych i otwartych,
– czytanie tekstu do ilustracji,
– czytanie pojedynczych wyrazów.
Rozmowa z dziećmi, w jaki sposób możemy spędzać wolny czas w czasie świąt - czytanie tekstu przez dzieci, które opanowały technikę czytania. (K. s. 107)
10. Zapisz literkę J j w zeszycie - tak jak poprzednie literki i narysuj rysunek.
W wolnej chwili pokolorujcie lub narysujcie pisankę lub wielkanocny koszyczek.
Życzę miłej pracy!!!!
Drodzy Rodzice!!!
Codziennie będę do Państwa wysyłać zadania dla dzieci w takiej formie, aby była realizowana była podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Zadania są dostosowane do możliwości wiekowych dzieci. Myślę, że warto, w miarę możliwości realizować te zadania z dziećmi w domu. Zachęcam również do przechowywania tych prac. Gdy wrócimy do przedszkola będziemy mogli się podzielić swoją pracą domową. Zdjęcia prac i zabaw możecie też wysłać do mnie, a ja wyślę je na stronę, aby wszyscy mogli zobaczyć jak miło spędzacie ten trudny dla nas czas. W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt.
Pozdrawiam serdecznie, A.Woźniak
Kochane Dzieci!!!
Pamiętam o Was. Przygotowałam dla Was zadania, które mają odgonić nudę...
Temat: Wielkanocne zwyczaje.
Dziś rozpoczynamy tematykę związaną ze Świętami Wielkanocnymi.
Przez kolejne dni będziemy w tym temacie pozostawać.
1. Na początku proponuję, żeby dzieci obejrzały ciekawy program edukacyjny–
„Domowe przedszkole – Świąteczne zwyczaje – WIELKANOC”
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,swiateczne-zwyczaje-wielkanoc,43855#
Dziecko odpowiada na pytania rodzica dotyczące obejrzanego programu np.
Z czym kojarzą Ci się Święta Wielkanocne? (np. zajączek, kurczaczek, pisanka, Lany Poniedziałek, palma, koszyczek itp.). Rodzic może podawać skojarzenia fałszywe, wtedy dziecko dopasowuje odpowiednio skojarzenie (np. choinka, bałwan itp.).
2. Dziecko wykonuje kartę pracy – odnajduje drogę przez labirynt, rysuje tyle pisanek w koszyczku, ile zebrał po drodze do wyjścia (załącznik nr 1)
3. A teraz czas się trochę poruszać:
Ozdabiamy pisankę” – zabawa ruchowa z elementem równowagi – rodzic ze skakanki lub sznurka układa na podłodze wzór fali i zygzaka. Zadaniem dziecka jest przejść po ułożonych wzorach, tak by nie wypaść z wyznaczonej trasy.
Wyścig zajączków” – zabawa ruchowa z elementem skoku. Rodzic wyznacza linię mety i startu w dwóch różnych końcach pokoju. Dziecko ustawione jest na linii startu. Na sygnał rodzica, dziecko skacze obunóż do linii mety.
„Kurka znosi jajka” – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Do tej zabawy potrzebna jest kostka do gry. Dziecko – kura rzuca kostką do gry, mówiąc Kura zniosła jajka. Ile ich zniosła? Dziecko z pomocą rodzica liczy ilość wyrzuconych oczek, pokazuje na palcach tą samą liczbę, a potem tyle razy mówi „ko”.
4. A na koniec zrobimy Wielkanocnego zajączka (załącznik nr 2)
Można go zrobić według tych pomysłów lub też według własnej inspiracji.
Nie zapominajmy również o porządkach przedświątecznych. Mam nadzieję, że dzieciaczki chętnie angażują się w te prace. I nadal zachęcam do aktywności na świeżym powietrzu, miejmy nadzieję,
że pogoda będzie już sprzyjać.
A jak tam Wasze roślinki? Mam nadzieję, że je podlewacie, chętnie je zobaczę jak tylko trochę urosną.
Pozdrawiam i do jutra!!!!