26.06 2020
Temat dnia: Cieszymy się latem
Wesołe letnie zabawy – letnie zabawy dzieci w ogrodzie. Rodzic proponuje dziecku przedpołudniowy pobyt w ogrodzie. Pyta, w jakie zabawy chciałyby się bawić. Przypomina o bezpieczeństwie – konieczności unikania miejsc mocno nasłonecznionych. Dzieci podają propozycje zabaw, a następnie wszyscy wybierają cztery, które najbardziej im się podobają, oraz spełniają warunek ochrony przed nadmiernym nasłonecznieniem. Dzieci wybierają zabawki, książki, gry i wspólnie zanoszą do ogrodu. Rodzic przygotowuje kilka miejsc zabaw, w których dzieci będą mogły wspólnie cieszyć się letnią pogodą, a jednocześnie ochronić przed upałem.
Przykłady kącików i zabaw do zorganizowania W ogrodzie:
• Kocykowe zabawy – rodzic z pomocą dzieci rozkłada w zacienionej części ogrodu koce, na których dzieci będą mogły np. układać drobne klocki, oglądać książki, bawić się zabawkami.
• Rysunki spod parasola – rodzic rozkłada dwa parasole ogrodowe – pod nimi dzieci przy stolikach będą mogły wykonywać prace plastyczne: rysować, lepić z plasteliny itp.
• Gierplanszownia – rodzic rozkłada dwa parasole ogrodowe – tu dzieci przy stolikach będą miały możliwość grać w gry planszowe (wybrane przed wyjściem do ogrodu).
• Piaskowe baby – zabawy konstrukcyjne w piaskownicy z wykorzystaniem zabawek do piasku.
Środki dydaktyczne: zabawki do piaskownicy, klocki, książki, kartki, kredki, plastelina, parasole ogrodowe, koce, stoliki, materiały plastyczne
Do widzenia po wakacjach!!!
Rodzic rozpoczyna rozmowę na temat wrażeń, jakie dzieci mają z przedszkola. Zadaje pytania: Co najbardziej wam się podobało? Co najbardziej lubiliście robić? Co chcielibyście robić po powrocie Rodzic wręcza dziecku dyplom za wspaniałą zabawę i naukę w przedszkolu.
Środki dydaktyczne: W. „Dyplomy
Dziękuję Wam moi kochani za pracę zdalną, mam nadzieję, że już nigdy nie będziemy musieli pracować w ten sposób 😊
Życzę Wam kochane dzieci wspaniałych WAKACJI, a rodzicom odpoczynku i wytchnienia, bo wiem, że czasami nie jest łatwo😊
Pozdrawiam Was serdecznie!!!
25.06 2020r.
Temat dnia: Wakacyjna matematyka
1. Nad morzem – zabawy matematyczne, przeliczanie elementów, dodawaniei odejmowanie. Rodzic układa przed dzieckiem zdjęcia różnych muszli poprzecinane na pół. Zadaniem dzieci jest ich prawidłowe ułożenie. Dzieci przeliczają wszystkie muszelki, określają ich wielkość i kolor. Następnie rodzic opowiada i zadaje pytania do poszczególnych fragmentów opowiadania. Dzieci zwracają uwagę na liczbę i kolor muszelek wymienionych w opowiadaniu i układają patyczki w odpowiedniej liczbie i odpowiednim kolorze.
Zosia z mamą wybrały się na spacer brzegiem morza. Idąc, znajdowały muszelki i wkładały je do torebki. Kiedy już się trochę zmęczyły, postanowiły obejrzeć zebrane skarby. Wyłożyły je na piasek. Jedna muszelka była żółta, dwie czerwone a ostatnia była zielona.
Pytania: Ile muszelek znalazła Zosia? (dzieci przeliczają muszelki) Jaka była pierwsza znaleziona
muszelka? Jaka muszelka była ostatnia? Która muszelka była największa? Która była najmniejsza?. Zosia postanowiła żółtą muszelkę dać mamie (dzieci odkładają żółty patyczek), a czerwoną tacie. (dzieci odkładają jeden czerwony patyczek).
Pytania: Ile muszelek Zosia dała rodzicom? Ile muszelek zostało Zosi?. Na koniec dziecko odkłada patyczki na wskazane przez rodzica miejsce.
Środki dydaktyczne: zdjęcia różnych muszli poprzecinane na pół (po jednym dla każdego dziecka), patyczki w trzech kolorach: czerwonym, żółtym i zielonym
2. Zadanie dla starszych dzieci:
Latawce – zabawy grafomotoryczne. Dzieci nazywają kolory na latawcach. Następnie kończą kolorowanie tak, aby wszystkie latawce były takie same. Na końcu na każdej wstążce rysują po trzy kokardy.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 41, kredki
3. Pamiętajmy o tym, aby bezpiecznie spędzić wakacje, posłuchajmy opowiadania o wróbelku:
Jak wróbelek Elemelek w wielkim morzu brał kąpiele […]
Elemelek stał z walizką, spoglądając na to wszystko. A ze bardzo był zdziwiony, więc rozstawił nóżki obie, kręcił łebkiem w różne strony i rozdziawiał krótki dziobek. Sam do siebie przy tym gadał: – Strasznie jest to morze duże! Deszcz tu wielki chyba padał ze trzy lata albo dłużej. Jak też ono szumi, śpiewa… Za tą plażą widzę drzewa, więc wynajmę pokój w listkach. Niech zostanie tam walizka, a ja zaraz włożę nowy zgrabny kostium kąpielowy. Smukłe mewy z piórkiem białym spadły z szumem jak latawce i na falach się huśtały jakby właśnie na huśtawce. Wróbel w modnym swym kostiumie pręży łapki tak jak umie, poprzez plażę mknie wytrwale i też skacze już na fale, aby ich spienione grzbiety pohuśtały go. Oj, rety! Jak tu mokro! Ile piany! Kto tak pryska? To bałwany! Bałwan duży z drugim, małym, Elemelka wnet porwały, zakręciły, zamoczyły. Taki prysznic nie jest miły dla małego wróbelaska. Więc zawołał: – Jeśli łaska, odsuń no się, mój bałwanie. Niech pan bałwan już przestanie i popłynie w inną stronę. Ach, ratunku, gwałtu! Tonę! Smukłe mewy z piórkiem białym usłyszały, podleciały i wróbelek rozkrzyczany wyłowiony został z piany. Na swych skrzydłach srebrnych, prostych śmigłe mewy go uniosły i złożyły w dołku z piasku, gdzie zaprzestał wreszcie wrzasków. – Panie wróblu, jak tak można? Trzeba z wolna i z ostrożna wchodzić w wodę, bo źle bywa, jeśli się nie umie pływać. Ucz się w płytkiej pływać wodzie; udzielamy lekcji co dzień.
Rozmowa kierowana rodzica z dzieckiem na temat treści utworu; uświadomienie, kiedy nie wolno się kąpać w morzu (gdy jest czerwona flaga, są wysokie fale, po zmroku, gdy nie ma dorosłego itd.) oraz ważnej roli ratownika na kąpielisku.
Karta pracy dla chętnych - u góry
24.06 2020r.
Temat dnia: Już lato woła nas
1. Rodzic recytuje rymowankę:
Gdzie pojadę na wakacje?
Na wakacje już jedziemy, Miło tam spędzimy czas,
Dobrze bawić się będziemy, Odwiedzimy morze, las.
Jaś z rodziną jedzie w góry, Będzie wspinał się z plecakiem.
Pewnie głową dotknie chmury, Gdy szedł będzie trudnym szlakiem.
Zosia będzie zaś nad morzem, Zamki z piasku pobuduje.
Bawić się tam będzie dobrze, W słonej wodzie zanurkuje.
Na Mazury, gdzie jeziora, Staś pojedzie z rodzicami.
Pływać będą do wieczora, Czasem jeździć rowerami.
Dużo przygód wszystkich czeka, Pakujemy więc plecaki.
– A więc w podróż, czas ucieka! Bardzo cieszą się dzieciaki.
Dokąd dzieci miały jechać na wakacje? Co będzie robił Jaś w górach? Jak Zosia spędzi czas nad morzem? Co planuje robić Staś? Dlaczego dzieci lubią wakacje?.
2. Starsze przedszkolaki:
Wakacyjne podróże – rozwijanie umiejętności grafomotorycznych. Dzieci rysują po śladzie i kolorują obrazek wakacyjnego pociągu. Wymieniają pasażerów. Kończą rysować tory, po których jedzie pociąg, i recytują fragmenty wiersza Juliana Tuwima „Lokomotywa”.
Środki dydaktyczne: W. karta A3 nr 16 „Hej, na wakacje czas!
3. Malowanka dla wszystkich dzieci – pomaluj najpiękniej jak potrafisz (u góry).
23.06 2020r.
Temat dnia: Wakacje tuż, tuż
1. Co lubię robić podczas wakacji? – zabawa słownikowa. Rodzic rzuca piłkę do dziecka, a dziecko łapie i kończy zdanie: Na wakacjach będę…
2. A teraz posłuchajcie historii chłopca, która przydarzyła mu się podczas wakacji:
Wiercipiętek poznaje owady
Pewnego ciepłego, słonecznego dnia, gdy białe chmury płynęły leniwie po niebie, zielone żaby ziewały w zaroślach, a ptaki drzemały na gałęziach, Wiercipiętek siedział na ławeczce przed domem i wygrzewał się na słońcu. Siedział i rozmyślał, jak to dobrze jest leniuchować podczas wakacji. Nagle coś ukłuło go w nos: – Oj – jęknął Wiercipiętek, machając łapką, ale po chwili coś ukłuło go znowu, tyle, że w ucho. – Pac – zamachnął się Wiercipiętek – mam cię! Ale komar zdążył już uciec i bzycząc fruwał nad trawą. – Poczekaj, ty wstrętny robaku! – rozzłościł się Wiercipiętek – zaraz cię złapię! – Tylko nie robaku – obraził się komar – proszę mnie nie przezywać, nie jestem robakiem, tylko owadem. Wiercipiętek przyjrzał się komarowi i prychnął: – Ph… robak czy owad, co za różnica? – Właśnie, że jest – bzyczał komar – owady to wielka rodzina, nie pozwolę się obrażać. – Jaka rodzina? – zdziwił się Wiercipiętek. – Chodź za mną – zawołał komar i zaprowadził Wiercipiętka przed grządkę z kwiatami, na których siedziały kolorowe motyle: żółte, niebieskie, czerwone w brązowe łatki i białe w złote plamki. – Przecież to są motyle – zdziwił się Wiercipiętek. – Właśnie, motyle, to też owady, należą do mojej rodziny – bzykał komar z dumą. – Motyle? – nie mógł się nadziwić Wiercipiętek – Motyle i komary to rodzina? – Chodź dalej – pobrykiwał komar. – O, biedronka! – ucieszył się Wiercipiętek. Biedroneczko, leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba! – Biedronka też jest moją kuzynką – wyjaśnił z dumą komar – ona też jest owadem. – Coś podobnego – mruczał Wiercipiętek, idąc lasem za komarem, aż doszli do wysokiej kępy traw, z której dochodziło cykanie. – Kto to? – spytał Wiercipiętek. – Cii – zabzyczał komar – nie przeszkadzaj mu, konik polny daje koncert, posłuchaj. – Co ma konik polny do komara? – zastanawiał się Wiercipiętek. – Jak to co? – bzyczał zadowolony komar. – Konik polny też jest owadem, tak jak ja. – To aż tyle jest różnych owadów? – dziwił się Wiercipiętek. – Oczywiście – odpowiedział komar – rozejrzyj się dookoła – patrz, tam leci osa, dalej leśna mucha, a tu, pod nogami, maszeruje żuk – to wszystko są owady. Wiercipiętek rozglądał się zdziwiony i zobaczył, że komar usiadł na różowym kwiatku i rozmawia z pszczołą: – Dzień dobry, kuzynko – przywitał się grzecznie – wytłumacz Wiercipiętkowi, że i ty jesteś owadem. – Też coś – zdenerwowała się pszczoła – oczywiście, że jestem owadem, a teraz zmykajcie, mam dużo pracy, muszę lecieć do ula. Wiercipiętek podniósł głowę i przyglądał się odlatującej pszczole. Pszczoła, biedronka, polny konik, motyle – mruczał do siebie, ale nie zdążył przypomnieć sobie wszystkich owadów, bo wstrętny komar ugryzł go prosto w nos.
Gdzie Wiercipiętek spędzał wakacje?
Kto ugryzł go w nos? Czego o komarze dowiedział się Wiercipiętek?
Które jeszcze zwierzęta są owadami?
3. Praca z książką:
Starsze przedszkolaki:
Muszelkowe naszyjniki – ćwiczenia grafomotoryczne. Dzieci przystępują do naprawy naszyjników – do pierwszego naszyjnika przyklejają brakujące muszelki, w drugim kolorują muszelki według wzoru, w trzecim naszyjniku dorysowują brakujące muszelki – ślimaczki.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 40, kredki
Młodsze przedszkolaki:
„Na wakacjach” – tworzenie opowiadania; układanie historyjki z wykorzystaniem dostępnych przedmiotów, np.: łopatki, ręcznika, wiaderka, rękawków do pływania, flagi białej i czerwonej; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego jako wstęp do działań na karcie pracy.
Środki dydaktyczne: KP s. 157, ołówek, łopatka, ręcznik, wiaderko, rękawki do pływania, flaga biała i czerwona
4. Dla chętnych karta pracy (u góry).
22.06 2020r.
Temat dnia: Letnie podróże
1. Na sam początek trochę ćwiczeń - „Rowerek” – zabawa ruchowa, rozwijająca duże grupy mięśniowe.
2. Czym można pojechać na wakacje?
Gdzie można spędzić wakacje?
A Ty gdzie spędzisz swoje wakacje?
3. Praca z książką:
Starsze przedszkolaki:
Stoi na stacji lokomotywa – ćwiczenia grafomotoryczne i słownikowe. Rodzic czyta dzieciom wiersz Juliana Tuwima „Lokomotywa”. Dzieci zgodnie z treścią wiersza wykonują zadania w kartach pracy: przyklejają brakujące wagony, a następnie kolorują lokomotywę, jednocześnie powtarzając za rodzicem fragmenty wiersza.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 38–39, wiersz Juliana Tuwima „Lokomotywa”, kredki.
Julian Tuwim „Lokomotywa”
Stoi na stacji lokomotywa,
Ciężka, ogromna i pot z niej spływa - Tłusta oliwa.
Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
Buch - jak gorąco! Uch - jak gorąco! Puff - jak gorąco! Uff - jak gorąco!
Już ledwo sapie, już ledwo zipie, A jeszcze palacz węgiel w nią sypie.
Wagony do niej podoczepiali
Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali, I pełno ludzi w każdym wagonie,
A w jednym krowy, a w drugim konie,
A w trzecim siedzą same grubasy, Siedzą i jedzą tłuste kiełbasy.
A czwarty wagon pełen bananów,
A w piątym stoi sześć fortepianów,
W szóstym armata, o! jaka wielka!
Pod każdym kołem żelazna belka!
W siódmym dębowe stoły i szafy,
W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,
W dziewiątym - same tuczone świnie,
W dziesiątym - kufry, paki i skrzynie,
A tych wagonów jest ze czterdzieści,
Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.
Lecz choćby przyszło tysiąc atletów I każdy zjadłby tysiąc kotletów,
I każdy nie wiem jak się natężał, To nie udźwigną - taki to ciężar!
Nagle - gwizd! Nagle - świst! Para - buch! Koła - w ruch!
Najpierw powoli jak żółw 2 ociężale Ruszyła maszyna po szynach ospale.
Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem,
I kręci się, kręci się koło za kołem, I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej, I dudni, i stuka, łomoce i pędzi.
A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost! Po torze, po torze, po torze, przez most,
Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las
I spieszy się, spieszy, by zdążyć na czas,
Do taktu turkoce i puka, i stuka to: Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to,
Gładko tak, lekko tak toczy się w dal,
Jak gdyby to była piłeczka, nie stal,
Nie ciężka maszyna zziajana, zdyszana,
Lecz fraszka, igraszka, zabawka blaszana.
A skądże to, jakże to, czemu tak gna? A co to to, co to to, kto to tak pcha?
Że pędzi, że wali, że bucha, buch-buch?
To para gorąca wprawiła to w ruch,
To para, co z kotła rurami do tłoków,
A tłoki kołami ruszają z dwóch boków I gnają, i pchają, i pociąg się toczy,
Bo para te tłoki wciąż tłoczy i tłoczy,,
I koła turkocą, i puka, i stuka to: Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to!...
Młodsze przedszkolaki:
„Podobieństwa i różnice” – rozmowa kierowana na temat przystosowania pojazdów do poruszania się po lądzie, morzu i w powietrzu, np.: samochód – koła, samolot – skrzydła, statek – kadłub, grupowanie pojazdów w pary według jednego kryterium połączone z wykonaniem zadania na karcie pracy
Środki dydaktyczne: KP s. 155, ołówek.
4. Wakacyjne pojazdy – zabawa plastyczno-techniczna z elementami klasyfikacji. Dzieci wybierają i wycinają z przyniesionych przez rodzica czasopism różne pojazdy. Następnie układają je na dużym kartonie zgodnie z poleceniami rodzica: Na górze kładziemy pojazdy, które latają, na środku kartki – te, które poruszają się po lądzie, a na dole – te, które poruszają się po wodzie. Po ułożeniu obrazków dzieci wspólnie z rodzicem oceniają poprawność wykonania zadania. Gdy praca zostanie zaakceptowana, przyklejają obrazki.
Środki dydaktyczne: czasopisma z pojazdami, duży karton, klej, nożyczki
19.06 2020r.
Temat dnia: Zwierzęta wokół nas”
1. Może trochę się poruszamy? Zapraszam
https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4
2. Zgadnij o jakie zwierzę chodzi? – zagadki słowne:
Zagadka o krowie
Duża i łaciata, na zielonej łące.
Mlekiem nam dziękuje, za trawę i słońce.
Zagadka o kurze
Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi.
Zagadka o kogucie
Budzi się przed świtem, w przytulnym kurniku.
Potem budzi innych, swoim kukuryku!
Zagadka o świni
Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana.
Zagadka o koniu
Lubi owies, lubi siano
w stajni rży i parska rano.
Zagadka o kaczce
Lubię pływać w stawie każdy z was mnie zna.
Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa.
Zagadka o kocie
Zagdaka to będzie nie długa,
wlazł sobie na płotek i mruga.
Zagadka o psie
Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka,
dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka.
Przysłowia
Zachęcam do zapoznania się z różnymi przysłowiami związanymi ze zwierzętami hodowlanymi na wsi. Spróbujcie wspólnie odgadnąć ich sens logiczny i znaczenie:
Nie dla psa kiełbasa.
Wierny jak pies.
Skrobie jak kura pazurem.
Zamienił byka na indyka.
I w sto koni nie dogoni.
Można z nim konie kraść.
Pańskie oko konia tuczy.
Gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała.
Krowa, która dużo ryczy, mało mleka daje.
3. Reasumując tematykę minionego tygodnia zapraszam na krótki filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4
4. Piaskowe malowidła – zabawa kształtująca motorykę dużą i małą. Zabawę można przeprowadzić w piaskownicy – po wygładzeniu piasku i zabraniu zabawek – lub na płaskiej powierzchni posypanej piaskiem. Dziecko kreśli na piasku kształt np. zwierzęcia poznanego w ciągu całego tygodnia a rodzić odgaduje, co to za zwierzę
18.06 2020r.
Temat dnia: Ile tu zwierząt?
1. Poranna gimnastyka:
https://www.youtube.com/watch?v=RqjXRJN--oY
Wspaniale Wam poszło
2. Zachęcam teraz do wysłuchania bajki oraz naśladowania odgłosów zwierząt z wiejskiego podwórka w miejscach, w których rodzic przerywa recytację:
„W zagrodzie Małgosi”-bajka ortofoniczna E. Michałowskiej
Wieczorem w zagrodzie ciocia Małgosi
każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, da.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta gra,
aż Małgosia jeść im da.
3. Czas na piosenkę
https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs
4. Kochani przyjrzyjcie się ilustracji i wykonajcie następujące polecenia (u góry):
· wymieńcie wszystkie zwierzęta, które widzicie;
· naśladuję ich odgłosy;
· policzcie ile jest poszczególnych zwierząt np. ile jest kur?
Praca z książką
Starsze przedszkolaki: Dzieci uzupełniają karty pracy – rysują w workach ziarna zgodnie ze wskazaniami gospodarzy.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 37.
Ile zwierząt w zagrodzie? – zabawa matematyczna, szacowanie liczby elementów w zbiorze. Do zabawy można wykorzystać wybrane papierowe zwierzątka z Wyprawki. Rodzic rozkłada na środku cztery szarfy lub sznurki – zagrody dla zwierząt i w każdej umieszcza papierowe zwierzątka w układzie pionowym, np. w czerwonej szarfie trzy świnki, w niebieskiej pięć kaczek, w żółtej siedem koni, w zielonej 10 krów. Prosi dzieci, aby przyjrzały się dokładnie zwierzętom w każdej szarfie i zdecydowały (bez przeliczania) w której zagrodzie jest najwięcej zwierzątek, a w której – najmniej. Rodzic sprawdza wraz z dziećmi, czy udało im się poprawnie oszacować liczbę zwierząt, przeliczając kolejno sylwety w każdej z szarf.
Środki dydaktyczne: W. nr 17 „Wiejskie gospodarstwo”, szarfy
Młodsze przedszkolaki:
„Baranek” – praca plastyczna; doskonalenie motoryki ręki w czasie rysowania po śladzie, ozdabianie sylwety kawałkami włóczki, wydzieranie pasków papieru imitujących trawę dla baranka,
Środki dydaktyczne: karta grafomotoryczna A3, s. 14, kredki, kawałki włóczki, zielony papier kolorowy, klej typu wikol.
17.06 2020r.
Temat dnia: Krowy, owce, świnki – zwiedzamy gospodarstwo
1. Na początek przygotowałam dla Was zagadki:
Muczy: Muuuu, muuuu!
Biegnijcie tu! Biegnijcie z daleka,
Napijcie się mleka.
Kto wypił, ten jest zuch! (krowa)
Kwiczy: Kwi! Kwi!
No, mówię Ci.
Taplanie się w błocie, w kałuży przy płocie,
po nocach mi się śni. (świnia)
Beczy: Beee! Bee!
Ach, ostrzyż mnie,
A dam ci wełenkę
Na ciepłą sukienkę,
Skarpetkę albo dwie. (owca)
Gdacze: Ko! Ko!
Widział to kto?
Goniłam robaczka,
Lecz schował się w krzaczkach!
I co? I co ? I pstro! (kura)
Rży: Hiii! Haaa!
Kto gna tak jak ja?
Pęd grzywę rozwiewa,
Kłaniają się drzewa
I wiatr mi w uszach gra! (koń)
Gulgocze: Gul! Gul!
Gdy kroczę wśród pól,
Obnosząc korale,
To puszę się stale!
Prawdziwy ze mnie król! (indyk)
Meczy: Meeee! Meee!
Wciąż brykać chce!
Mam rogi i brodę,
Lecz mocno nie bodę!
Pobawisz ze mną się? (koza)
Kwacze: Kwa! Kwa!
To ja! To ja! Ma słynną rodaczkę Kuzynkę Dziwaczkę
Na pewno każdy zna! (kaczka)
2. Praca z książką i wyprawką:
Młodsze przedszkolaki:
„Młode i ich mamy” – porządkowanie ilustracji, tworzenie kolekcji: osobniki dorosłe i ich młode, nazywanie poszczególnych przedstawicieli zwierząt, np.: kura – kurczę, krowa – cielę, gęś – gąsię; wyszukiwanie podobieństw i różnic między młodymi i rodzicami, doskonalenie motoryki małej w czasie kierunkowych ruchów
Środki dydaktyczne: KP s. 153, ilustracje przedstawiające dorosłe i młode wiejskie zwierzęta
Starsze przedszkolaki:
Zwierzęcy teatrzyk – projekt techniczny, zabawa dźwiękonaśladowcza. Dzieci wypychają zwierzęta wiejskie i zginają je na pół wzdłuż linii przerywanej. Następnie z pomocą rodzica robią dziurkaczem dziurki w sylwetach, przewlekają przez nie tasiemki i związują końce. Każdy przedszkolak wybiera sobie zwierzę, które spodobało mu się najbardziej i zawiesza na szyi. Rodzic zaprasza dziecko, aby naśladowało dźwięki jakie wydają poszczególne zwierzęta.
Środki dydaktyczne: W nr 17 „Wiejskie gospodarstwo”, dziurkacz, wstążki.
3. A dla chętnych dodatkowa Karta pracy – Krówka – popraw po śladzie, a następnie pokoloruj najładniej jak potrafisz😊
16.06 2020
Temat dnia: Życie w gospodarstwie wiejskim
1. Jak co dzień zapraszam do wspólnej porannej gimnastyki. Dziś zaprosiłam znane Wam Świeżaki
Gotowi? ZACZYNAMY!
https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I
Wspaniale Wam poszło!
2. A teraz usiądźcie wygodnie i zobaczcie ciekawy film związany z tematyką naszych zajęć - Zapraszam
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
3. Moi Drodzy proponuję zrobić krowę z talerzyka papierowego
W linku znajdziecie inspirację i pomysł
https://pl.pinterest.com/pin/417427459198107636/
4. Zabawa paluszkowa
Każdy mój paluszek
w zwierzątko zmienić muszę.
Gruby, okrągły kciuk
w owczarka zamienię tu.
Ten wskazujący to koń,
po łące goń go goń.
Środkowy jak krówka jest
mleczko dawać chce.
Serdeczny to stara koza,
zaprzęgę go do wozu.
A mały paluszek …. beee,
w owieczkę zamienił się
5. Praca z książką:
Starsze przedszkolaki:
Dzieci uzupełniają ćwiczenia w kartach pracy – łączą dorosłe zwierzęta
z ich młodymi. Środki dydaktyczne: KP4 s. 36
Młodsze przedszkolaki: karta pracy u góry.
15.06 2020
Temat zajęć: „Co słychać w gospodarstwie”
1. Na początek zapraszam do porannej gimnastyki - Gotowi?
https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464
Zapraszam do wysłuchania wiersza pt. „W zagrodzie” Bożeny Forma
Wstawać wszyscy wstawać,
dzionek się zaczyna.
Słoneczko już świeci
to dobra nowina.
Gospodyni Magda
z łóżka wyskakuje.
Krząta się po domu,
czasu nie marnuje.
Już czekają kury,
kaczki i perliczki.
Kogut, kilka gęsi,
indor i indyczki.
Gospodyni w wiadrach,
czystą wodę niesie.
Ptactwu sypie karmę,
głodne wszystkie przecież.
Wypuszcza z obory
krowę i barana,
niech na łące trawę
skubią już od rana.
Jak to gospodyni
dba o swą zagrodę,
zawsze bardzo chętnie
pokazać wam mogę.
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
· Co robi gospodyni Magda?
· Jakie zwierzęta ma w swojej zagrodzie?
· Czym karmi zwierzęta?
2. A teraz zaśpiewajcie piosenkę „Stary Donald” i zastanówcie się, jakie jeszcze domowe zwierzątko można dodać do utworu.
https://www.youtube.com/watch?v=4gkpEFqcnMw&feature=emb_title
3. Kochani jak myślicie, co dają nam zwierzęta? Zobaczcie sami
https://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4
4. Praca z książką:
Starsze przedszkolaki:
Jakie zwierzęta można spotkać w gospodarstwie wiejskim, dzieci wskazują odpowiednie ilustracje. Następnie nazywają każde zwierzę.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 34–35
Młodsze przedszkolaki:
„Cztery czy dwie nogi?” – zabawa matematyczna; dostrzeganie charakterystycznych cech wyglądu, klasyfikowanie zwierząt ze względu na jedną wybraną cechę, odszukiwanie oraz kolorowanie ich na karcie pracy
Środki dydaktyczne: KP s. 151, kredki, obrazki lub sylwety wiejskich zwierząt
5. Dla chętnych karty pracy (załącznik nr 1).
10.06 2020
Temat dnia: Zdrowe lato
Kochani ciekawa jestem, czy zjedzone dzisiaj przez was śniadanie dostarczyło wam sił i energii do wykonywania różnych ćwiczeń. Jeżeli tak, to pokażcie jak przedszkolaki się gimnastykują. Na początek dzieci samodzielnie wykonują ćwiczenia wg wierszyka:
Ręce w górę, potem w bok, niski przysiad, w górę skok.
Następnie zapraszam do ćwiczeń gimnastycznych: liczymy i skaczemy jak żabki
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg&t=24s
A teraz propozycje w ramach dzisiejszych zajęć
Moi drodzy, co przedstawiają poniższe ilustracje?
· wymieńcie wszystkie owoce i warzywa, które widzicie?
· pamiętacie, co trzeba zrobić zanim spożyjemy warzywa i owoce?
Jak myślicie:
· dlaczego warto jeść warzywa i owoce?
· co one takiego ważnego zawierają?
· co można zrobić z owoców, a co z warzyw?
Zachęcam do zabawy: Jaki to smak? Rodzic częstuje dziecko owocami – gruszka, jabłko, pomarańcza, cytryna, kiwi. Zadaniem dziecka jest określenie ich smaku – słodki, kwaśny. Zabawę można przeprowadzić również w taki sposób, aby dziecko za pomocą zmysłów: smaku, dotyku lub węchu rozpoznało dany owoc lub warzywo.
Czas chwilkę odpocząć
Moja propozycja: https://www.youtube.com/watch?v=kgqw-4mH7Kw
Na popołudnie idealny będzie deser owocowy ;-), co Wy na co? Spróbujcie z pomocą dorosłego przygotować jakiś deser może to być sałatka, koktajl a może napój (sok) Jaki macie pomysł?
Zabawa na słowa – kto więcej wymieni owoców i warzyw
Dla chętnych karty pracy (załącznik nr 1).
9.06 2020
Temat dnia: Letnia łąka
1. Na początek zapraszam do zabawy kształtującej postawę ciała
„Poruszam się i prostuję”
Na tle muzyki dzieci pokazują różne formy ruchu wskazane przez rodzica (podskoki, obroty, bieg, skoki do przodu). Kiedy muzyka cichnie, wszyscy siadają na dywanie w siadzie skrzyżnym z wyprostowanymi plecami (wyrabiamy u dzieci nawyk zachowania prawidłowej postawy).
Moja propozycja piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=EoJUXxl7iKg
Następnie odpoczywając po krótkiej gimnastyce zachęcam do wysłuchania wiersza I. Salach „Łąka”
„Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka
tutaj kwiatek – o różowy
Z kopca wyszedł krecik mały
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci
więc zatańczmy z nimi chwilę.”
Rozmowa na temat wiersza:
– O czym był wiersz?
– Jakiego koloru była łąka?
– Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
– O jakich roślinach jest mowa w wierszu?
– Co wydały motyle nad łąką?
– Kogo zaprosiły motyle na bal?
W celu wzbudzenia ciekawości i zainteresowania proponuję: Zagadki słowne o łące
Zielony dywan, a na nim kwiatów tyle
Piją z nich nektar pszczoły, osy i motyle. (łąka)
Pracowite, małe budują wspaniałe kopczyki,
pałace. Szanujmy ich pracę. (mrówki)
Ma żółte i czarne paseczki,
lata nad łąką i głośno bzyczy kiedy grzeje słonko… (pszczoła)
Czerwone ma nogi, biało- czarne piórka,
do wody przed nim żaby dają nurka… (bocian)
Skaczą po łące, pływają w wodzie,
z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie… (żaby)
Czy znacie takiego konika,
który pięknie w trawie cyka? (konik polny)
Ma dwie różki, choć nie bodzie,
mieszka w trawie albo w wodzie.
Domek swój jak, sami wiecie,
nosi zawsze na swym grzbiecie……….(ślimak)
Lata nad łąką w czerwonej kapotce,
a na tej kapotce jest kropka przy kropce….(biedronka)
Ten piękny owad odwiedza kwiateczki,
ma skrzydła tęczowe, niekiedy w kropeczki (motyl)
Że jest w ogródku łatwo zgadniecie,
skrył się, lecz widać kopczyki ziemi. (kret)
Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy,
zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (słońce)
Kolorowe pachnące, w ogrodzie czy na łące,
chętnie je zbieramy na bukiet dla mamy. (kwiaty)
Nie tylko do śmiechu i zabawy ćwiczenia słuchowe i artykulacyjne – rozpoznajemy głosy. Rodzic naśladuje odgłosy zwierząt, dziecko zgaduje i następnie powtarza za rodzicem
· bocian – kle, kle;
· żaba – kum, kum;
· pszczoła – bzz, bzz;
· konik polny – cyk, cyk
2. Propozycja wykonania pracy plastycznej „Kolorowa łąka” https://www.youtube.com/watch?v=SNzyiETq45 Zachęcam do realizacji własnych pomysłów. Wiem już, że jesteście bardzo kreatywni i wykonujecie piękne prace
3. Co to jest? – zabawa ruchowa doskonaląca refleks i orientację w przestrzeni. Zabawa polega na tym, że rodzic zadaje pytanie a dziecko odpowiada, starając się jak najszybciej odnaleźć właściwy przedmiot, podając jego położenie. Przykładowe pytania:
Z tego można pić? – dziecko wskazuje kubek na stole;
Co ma cztery koła i silnik? – dziecko wskazuje samochód zabawkę w pokoju, lub samochód w garażu.
4. Praca z książką:
Starsze przedszkolaki:
Dzieci przyklejają rośliny i zwierzęta na letniej łące, kolorują ilustracje. Opisują swoje prace.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 30–31, kredki, bibuła w kolorach: brązowym lub czarnym, zielonym i niebieskim, obrazki zwierząt i roślin, które można spotkać na łące.
Młodsze przedszkolaki:
Tyle samo” – zabawy matematyczne: przeliczanie, dopełnianie, rozdzielanie po tyle samo; nazywanie i kolorowanie owoców; reagowanie na sygnał dźwiękowy
Środki dydaktyczne: KP s. 147, kredki.
Krąg tematyczny: I oto przyszło lato
Temat dnia: Przychodzi lato
1. Na dobry początek proponuję trochę się poruszać, zapraszam na poranną gimnastykę:
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
2. Kochani jak myślicie, co przedstawiają poniższe ilustracje? (OBOK)
Tak! To właśnie LATO!
Wypoczynek – wakacje
Pierwszy dzień lata
22 czerwca
Temperatura wzrasta, rozpoczyna się najcieplejszy okres w roku
Dzień jest dłuższy od nocy
Trwa kwitnienie i rozwój roślin. Ogrody i trawniki pokryte są kolorowymi kwiatami
Wiele roślin owocuje. Rosną między innymi truskawki, maliny, jeżyny, jagody, poziomki
Dojrzewa wiele warzyw np. ogórki, pomidory, cukinie, buraki czy sałata
W sadach dojrzewają pierwsze jabłka i gruszki
Dojrzewają zboża
Na polach rozpoczyna się okres żniw czyli zbierania plonów
3. Moi drodzy o ile warunki pogodowe pozwolą, zachęcam do zabawy „Podniebne kino” – zabawa doskonaląca umiejętność obserwowania i opowiadania. Zabawa polega na obserwowaniu chmur, dzieleniu się spostrzeżeniami, z czym się kojarzą te białe, pierzaste, kłębiaste obłoki – ktoś zobaczy psa, smoka, a może krokodyla.
4. Dla chętnych praca plastyczna:
Potrzebne będą:
§ płatki kosmetyczne,
§ farby,
§ woda,
§ pipetki,
§ kolorowy papier techniczny,
§ brązowa pianka,
§ nożyczki,
§ brokat oraz kamyki i inne ozdoby do dekoracji
Przygotowanie naszych lodów to wieloetapowa praca. Najpierw trzeba zabarwić waciki, które będą naszymi kulkami lodów. Wystarczy odrobinę farby rozcieńczyć wodą, a następnie taką miksturą polewać waciki. Tak przygotowane waciki trzeba wysuszyć. Najlepiej jest to zrobić na słońcu, wystarczy wystawić na balkon na 2/3 godziny i gotowe. W międzyczasie można przygotować pozostałe elementy. Z pianki wycinamy rożki (wafelki) i naklejamy na kolorowe kartki. Potem nakładamy już tylko lody i dekorujemy według smaku :)
5.06 2020r
Temat dnia: Letnia olimpiada
Sport, to zabawa
sport, to bardzo ważna sprawa,
bo kto sportu nie uprawia
zdrowia, siły nie posiada.
Sportów wiele znamy przecież,
więc do dzieła drogie dzieci:
piłka, narty, deskorolka,
to nie ważne.
Ważny ruch jest moi mili,
byśmy wszyscy zdrowi byli!
Zamiast siedzieć przed ekranem
I grać wiecznie w gry te same,
Zmień tryb życia na sportowy,
Świat się stanie kolorowy.
Warto czasem iść na basen,
Lub rowerem ruszyć w trasę.
Czeka bramka, piłka, kort,
Uprawiamy razem sport.
Umiesz jeździć na dwóch kołach
Już wycieczka gna wesoła.
Świnka dziś najszybciej jedzie,
Zobacz znowu jest na przedzie
Warto czasem iść na basen,
Lub rowerem ruszyć w trasę.
Czeka bramka, piłka, kort,
Uprawiamy razem sport.
Małpka fika po drabinkach
Hula-hop rozkręca świnka.
Ćwiczył miś aż się zasapał,
Lecz kondycji trochę złapał.
Warto czasem iść na basen,
Lub rowerem ruszyć w trasę.
Czeka bramka, piłka, kort,
Uprawiamy razem sport.
Jeśli zostać chcesz piłkarzem
Wpisz się do drużyny marzeń
Zagraj z przyjaciółmi misia,
Wielki puchar zdobądź dzisiaj.
Warto czasem iść na basen,
Lub rowerem ruszyć w trasę.
Czeka bramka, piłka, kort,
Uprawiamy razem sport.
Dziś urządźcie sobie w domu, razem z rodzicami i rodzeństwem olimpiadę sportową.
Jeśli macie możliwość zachęcam do aktywności na podwórku.
A oto moje propozycje na dzisiaj:
Letnia olimpiada przedszkolna – zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
Przykładowe stanowiska zadaniowe:
• Slalom – rozstawione słupki, pomiędzy którymi należy przebiec.
• Tunel – przejście przez tunel na czworakach.
• Przenieś piłki – zadanie polega na przeniesieniu piłek z jednej obręczy do drugiej oddalonej o ok. 2 m.
• Cienka lina – rozciągnięta skakanka, po której należy przejść noga za nogą.
• Przeskocz przeszkodę – dwie lub trzy skakanki rozłożone w poprzek, przez które należy przeskoczyć.
• Turlanie – rozłożony koc, po którym należy się przeturlać.
• Skoki w górę – rzut kostką, odczytanie liczby i wykonanie odpowiedniej liczby skoków.
• Kierunkowe skoki – ciąg narysowanych na chodniku stóp i strzałek pokazujących kierunek skoków i ustawienie stóp (przodem, bokiem na prawo, bokiem na lewo, tyłem) – różne kombinacje.
A popołudniu zapraszam do laboratorium
Znajdziecie tutaj mnóstwo pomysłów na bardzo ciekawe doświadczenia i wspaniałe eksperymenty!
Miłej zabawy
https://www.nowaera.pl/strefainspiracji/przedszkolnelaboratorium?fbclid=IwAR3VisrxB0m_tv4caFm-p6H0SYcHvd8qrGlLboHDJ2NZ6mm7lbbe4MxvBT4
4.06 2020r.
Temat dnia: Sportowa matematyka
1. Na dobry początek proponuję trochę się poruszać, zapraszam na poranną gimnastykę:
https://www.youtube.com/watch?v=b1kyvvbXyVA
2. Do dzisiejszych zabaw potrzebne będą kostki do gry
„Po kolei”
Każdy z graczy rzuca 6 kostkami. Celem jest ułożenie wszystkich kostek w kolejności (od 1 do 6 kropek) przy jak najmniejszej ilości rzutów.
„Kto ma więcej?”
Gracze rzucają kolejno dwiema kostkami. Osoba, której suma wyrzuconych oczek jest większa otrzymuje punkt. Po kilku kolejkach podliczamy zdobyte punkty (my umawiamy się np. na 10 rzutów).
3. A teraz w ramach małej przerwy zaśpiewaj, koniecznie z pokazywaniem:
https://www.youtube.com/watch?v=Vc2p-2aUDbM
4. Praca w książce:
- starsze przedszkolaki
Przedszkolaki przeliczają dzieci i kolorują je zgodnie z poleceniem.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 29, kredki
- młodsze przedszkolaki:
Koło – praca plastyczna, kreślenie kół na kartce A3. Dzieci kreślą duże koła ręką w powietrzu, na wewnętrznej stronie dłoni. Następnie starają się kreślić kolorowe koła kredkami na kartkach A3. Po skończonej pracy każde koło mogą ozdobić ruchomymi lub dorysowanymi oczami.
Środki dydaktyczne: białe kartki A3, kredki, ruchome oczy.