26.06 2020
Temat dnia: Cieszymy się latem
Wesołe letnie zabawy – letnie zabawy dzieci w ogrodzie. Rodzic proponuje dziecku przedpołudniowy pobyt w ogrodzie. Pyta, w jakie zabawy chciałyby się bawić. Przypomina o bezpieczeństwie – konieczności unikania miejsc mocno nasłonecznionych. Dzieci podają propozycje zabaw, a następnie wszyscy wybierają cztery, które najbardziej im się podobają, oraz spełniają warunek ochrony przed nadmiernym nasłonecznieniem. Dzieci wybierają zabawki, książki, gry i wspólnie zanoszą do ogrodu. Rodzic przygotowuje kilka miejsc zabaw, w których dzieci będą mogły wspólnie cieszyć się letnią pogodą, a jednocześnie ochronić przed upałem.
Przykłady kącików i zabaw do zorganizowania W ogrodzie:
• Kocykowe zabawy – rodzic z pomocą dzieci rozkłada w zacienionej części ogrodu koce, na których dzieci będą mogły np. układać drobne klocki, oglądać książki, bawić się zabawkami.
• Rysunki spod parasola – rodzic rozkłada dwa parasole ogrodowe – pod nimi dzieci przy stolikach będą mogły wykonywać prace plastyczne: rysować, lepić z plasteliny itp.
• Gierplanszownia – rodzic rozkłada dwa parasole ogrodowe – tu dzieci przy stolikach będą miały możliwość grać w gry planszowe (wybrane przed wyjściem do ogrodu).
• Piaskowe baby – zabawy konstrukcyjne w piaskownicy z wykorzystaniem zabawek do piasku.
Środki dydaktyczne: zabawki do piaskownicy, klocki, książki, kartki, kredki, plastelina, parasole ogrodowe, koce, stoliki, materiały plastyczne
Do widzenia po wakacjach!!!
Rodzic rozpoczyna rozmowę na temat wrażeń, jakie dzieci mają z przedszkola. Zadaje pytania: Co najbardziej wam się podobało? Co najbardziej lubiliście robić? Co chcielibyście robić po powrocie Rodzic wręcza dziecku dyplom za wspaniałą zabawę i naukę w przedszkolu.
Środki dydaktyczne: W. „Dyplomy
Dziękuję Wam moi kochani za pracę zdalną, mam nadzieję, że już nigdy nie będziemy musieli pracować w ten sposób 😊
Życzę Wam kochane dzieci wspaniałych WAKACJI, a rodzicom odpoczynku i wytchnienia, bo wiem, że czasami nie jest łatwo😊
Pozdrawiam Was serdecznie!!!
25.06 2020r.
Temat dnia: Wakacyjna matematyka
1. Nad morzem – zabawy matematyczne, przeliczanie elementów, dodawaniei odejmowanie. Rodzic układa przed dzieckiem zdjęcia różnych muszli poprzecinane na pół. Zadaniem dzieci jest ich prawidłowe ułożenie. Dzieci przeliczają wszystkie muszelki, określają ich wielkość i kolor. Następnie rodzic opowiada i zadaje pytania do poszczególnych fragmentów opowiadania. Dzieci zwracają uwagę na liczbę i kolor muszelek wymienionych w opowiadaniu i układają patyczki w odpowiedniej liczbie i odpowiednim kolorze.
Zosia z mamą wybrały się na spacer brzegiem morza. Idąc, znajdowały muszelki i wkładały je do torebki. Kiedy już się trochę zmęczyły, postanowiły obejrzeć zebrane skarby. Wyłożyły je na piasek. Jedna muszelka była żółta, dwie czerwone a ostatnia była zielona.
Pytania: Ile muszelek znalazła Zosia? (dzieci przeliczają muszelki) Jaka była pierwsza znaleziona
muszelka? Jaka muszelka była ostatnia? Która muszelka była największa? Która była najmniejsza?. Zosia postanowiła żółtą muszelkę dać mamie (dzieci odkładają żółty patyczek), a czerwoną tacie. (dzieci odkładają jeden czerwony patyczek).
Pytania: Ile muszelek Zosia dała rodzicom? Ile muszelek zostało Zosi?. Na koniec dziecko odkłada patyczki na wskazane przez rodzica miejsce.
Środki dydaktyczne: zdjęcia różnych muszli poprzecinane na pół (po jednym dla każdego dziecka), patyczki w trzech kolorach: czerwonym, żółtym i zielonym
2. Zadanie dla starszych dzieci:
Latawce – zabawy grafomotoryczne. Dzieci nazywają kolory na latawcach. Następnie kończą kolorowanie tak, aby wszystkie latawce były takie same. Na końcu na każdej wstążce rysują po trzy kokardy.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 41, kredki
3. Pamiętajmy o tym, aby bezpiecznie spędzić wakacje, posłuchajmy opowiadania o wróbelku:
Jak wróbelek Elemelek w wielkim morzu brał kąpiele […]
Elemelek stał z walizką, spoglądając na to wszystko. A ze bardzo był zdziwiony, więc rozstawił nóżki obie, kręcił łebkiem w różne strony i rozdziawiał krótki dziobek. Sam do siebie przy tym gadał: – Strasznie jest to morze duże! Deszcz tu wielki chyba padał ze trzy lata albo dłużej. Jak też ono szumi, śpiewa… Za tą plażą widzę drzewa, więc wynajmę pokój w listkach. Niech zostanie tam walizka, a ja zaraz włożę nowy zgrabny kostium kąpielowy. Smukłe mewy z piórkiem białym spadły z szumem jak latawce i na falach się huśtały jakby właśnie na huśtawce. Wróbel w modnym swym kostiumie pręży łapki tak jak umie, poprzez plażę mknie wytrwale i też skacze już na fale, aby ich spienione grzbiety pohuśtały go. Oj, rety! Jak tu mokro! Ile piany! Kto tak pryska? To bałwany! Bałwan duży z drugim, małym, Elemelka wnet porwały, zakręciły, zamoczyły. Taki prysznic nie jest miły dla małego wróbelaska. Więc zawołał: – Jeśli łaska, odsuń no się, mój bałwanie. Niech pan bałwan już przestanie i popłynie w inną stronę. Ach, ratunku, gwałtu! Tonę! Smukłe mewy z piórkiem białym usłyszały, podleciały i wróbelek rozkrzyczany wyłowiony został z piany. Na swych skrzydłach srebrnych, prostych śmigłe mewy go uniosły i złożyły w dołku z piasku, gdzie zaprzestał wreszcie wrzasków. – Panie wróblu, jak tak można? Trzeba z wolna i z ostrożna wchodzić w wodę, bo źle bywa, jeśli się nie umie pływać. Ucz się w płytkiej pływać wodzie; udzielamy lekcji co dzień.
Rozmowa kierowana rodzica z dzieckiem na temat treści utworu; uświadomienie, kiedy nie wolno się kąpać w morzu (gdy jest czerwona flaga, są wysokie fale, po zmroku, gdy nie ma dorosłego itd.) oraz ważnej roli ratownika na kąpielisku.
Karta pracy dla chętnych - u góry
24.06 2020r.
Temat dnia: Już lato woła nas
1. Rodzic recytuje rymowankę:
Gdzie pojadę na wakacje?
Na wakacje już jedziemy, Miło tam spędzimy czas,
Dobrze bawić się będziemy, Odwiedzimy morze, las.
Jaś z rodziną jedzie w góry, Będzie wspinał się z plecakiem.
Pewnie głową dotknie chmury, Gdy szedł będzie trudnym szlakiem.
Zosia będzie zaś nad morzem, Zamki z piasku pobuduje.
Bawić się tam będzie dobrze, W słonej wodzie zanurkuje.
Na Mazury, gdzie jeziora, Staś pojedzie z rodzicami.
Pływać będą do wieczora, Czasem jeździć rowerami.
Dużo przygód wszystkich czeka, Pakujemy więc plecaki.
– A więc w podróż, czas ucieka! Bardzo cieszą się dzieciaki.
Dokąd dzieci miały jechać na wakacje? Co będzie robił Jaś w górach? Jak Zosia spędzi czas nad morzem? Co planuje robić Staś? Dlaczego dzieci lubią wakacje?.
2. Starsze przedszkolaki:
Wakacyjne podróże – rozwijanie umiejętności grafomotorycznych. Dzieci rysują po śladzie i kolorują obrazek wakacyjnego pociągu. Wymieniają pasażerów. Kończą rysować tory, po których jedzie pociąg, i recytują fragmenty wiersza Juliana Tuwima „Lokomotywa”.
Środki dydaktyczne: W. karta A3 nr 16 „Hej, na wakacje czas!
3. Malowanka dla wszystkich dzieci – pomaluj najpiękniej jak potrafisz (u góry).
23.06 2020r.
Temat dnia: Wakacje tuż, tuż
1. Co lubię robić podczas wakacji? – zabawa słownikowa. Rodzic rzuca piłkę do dziecka, a dziecko łapie i kończy zdanie: Na wakacjach będę…
2. A teraz posłuchajcie historii chłopca, która przydarzyła mu się podczas wakacji:
Wiercipiętek poznaje owady
Pewnego ciepłego, słonecznego dnia, gdy białe chmury płynęły leniwie po niebie, zielone żaby ziewały w zaroślach, a ptaki drzemały na gałęziach, Wiercipiętek siedział na ławeczce przed domem i wygrzewał się na słońcu. Siedział i rozmyślał, jak to dobrze jest leniuchować podczas wakacji. Nagle coś ukłuło go w nos: – Oj – jęknął Wiercipiętek, machając łapką, ale po chwili coś ukłuło go znowu, tyle, że w ucho. – Pac – zamachnął się Wiercipiętek – mam cię! Ale komar zdążył już uciec i bzycząc fruwał nad trawą. – Poczekaj, ty wstrętny robaku! – rozzłościł się Wiercipiętek – zaraz cię złapię! – Tylko nie robaku – obraził się komar – proszę mnie nie przezywać, nie jestem robakiem, tylko owadem. Wiercipiętek przyjrzał się komarowi i prychnął: – Ph… robak czy owad, co za różnica? – Właśnie, że jest – bzyczał komar – owady to wielka rodzina, nie pozwolę się obrażać. – Jaka rodzina? – zdziwił się Wiercipiętek. – Chodź za mną – zawołał komar i zaprowadził Wiercipiętka przed grządkę z kwiatami, na których siedziały kolorowe motyle: żółte, niebieskie, czerwone w brązowe łatki i białe w złote plamki. – Przecież to są motyle – zdziwił się Wiercipiętek. – Właśnie, motyle, to też owady, należą do mojej rodziny – bzykał komar z dumą. – Motyle? – nie mógł się nadziwić Wiercipiętek – Motyle i komary to rodzina? – Chodź dalej – pobrykiwał komar. – O, biedronka! – ucieszył się Wiercipiętek. Biedroneczko, leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba! – Biedronka też jest moją kuzynką – wyjaśnił z dumą komar – ona też jest owadem. – Coś podobnego – mruczał Wiercipiętek, idąc lasem za komarem, aż doszli do wysokiej kępy traw, z której dochodziło cykanie. – Kto to? – spytał Wiercipiętek. – Cii – zabzyczał komar – nie przeszkadzaj mu, konik polny daje koncert, posłuchaj. – Co ma konik polny do komara? – zastanawiał się Wiercipiętek. – Jak to co? – bzyczał zadowolony komar. – Konik polny też jest owadem, tak jak ja. – To aż tyle jest różnych owadów? – dziwił się Wiercipiętek. – Oczywiście – odpowiedział komar – rozejrzyj się dookoła – patrz, tam leci osa, dalej leśna mucha, a tu, pod nogami, maszeruje żuk – to wszystko są owady. Wiercipiętek rozglądał się zdziwiony i zobaczył, że komar usiadł na różowym kwiatku i rozmawia z pszczołą: – Dzień dobry, kuzynko – przywitał się grzecznie – wytłumacz Wiercipiętkowi, że i ty jesteś owadem. – Też coś – zdenerwowała się pszczoła – oczywiście, że jestem owadem, a teraz zmykajcie, mam dużo pracy, muszę lecieć do ula. Wiercipiętek podniósł głowę i przyglądał się odlatującej pszczole. Pszczoła, biedronka, polny konik, motyle – mruczał do siebie, ale nie zdążył przypomnieć sobie wszystkich owadów, bo wstrętny komar ugryzł go prosto w nos.
Gdzie Wiercipiętek spędzał wakacje?
Kto ugryzł go w nos? Czego o komarze dowiedział się Wiercipiętek?
Które jeszcze zwierzęta są owadami?
3. Praca z książką:
Starsze przedszkolaki:
Muszelkowe naszyjniki – ćwiczenia grafomotoryczne. Dzieci przystępują do naprawy naszyjników – do pierwszego naszyjnika przyklejają brakujące muszelki, w drugim kolorują muszelki według wzoru, w trzecim naszyjniku dorysowują brakujące muszelki – ślimaczki.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 40, kredki
Młodsze przedszkolaki:
„Na wakacjach” – tworzenie opowiadania; układanie historyjki z wykorzystaniem dostępnych przedmiotów, np.: łopatki, ręcznika, wiaderka, rękawków do pływania, flagi białej i czerwonej; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego jako wstęp do działań na karcie pracy.
Środki dydaktyczne: KP s. 157, ołówek, łopatka, ręcznik, wiaderko, rękawki do pływania, flaga biała i czerwona
4. Dla chętnych karta pracy (u góry).
22.06 2020r.
Temat dnia: Letnie podróże
1. Na sam początek trochę ćwiczeń - „Rowerek” – zabawa ruchowa, rozwijająca duże grupy mięśniowe.
2. Czym można pojechać na wakacje?
Gdzie można spędzić wakacje?
A Ty gdzie spędzisz swoje wakacje?
3. Praca z książką:
Starsze przedszkolaki:
Stoi na stacji lokomotywa – ćwiczenia grafomotoryczne i słownikowe. Rodzic czyta dzieciom wiersz Juliana Tuwima „Lokomotywa”. Dzieci zgodnie z treścią wiersza wykonują zadania w kartach pracy: przyklejają brakujące wagony, a następnie kolorują lokomotywę, jednocześnie powtarzając za rodzicem fragmenty wiersza.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 38–39, wiersz Juliana Tuwima „Lokomotywa”, kredki.
Julian Tuwim „Lokomotywa”
Stoi na stacji lokomotywa,
Ciężka, ogromna i pot z niej spływa - Tłusta oliwa.
Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
Buch - jak gorąco! Uch - jak gorąco! Puff - jak gorąco! Uff - jak gorąco!
Już ledwo sapie, już ledwo zipie, A jeszcze palacz węgiel w nią sypie.
Wagony do niej podoczepiali
Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali, I pełno ludzi w każdym wagonie,
A w jednym krowy, a w drugim konie,
A w trzecim siedzą same grubasy, Siedzą i jedzą tłuste kiełbasy.
A czwarty wagon pełen bananów,
A w piątym stoi sześć fortepianów,
W szóstym armata, o! jaka wielka!
Pod każdym kołem żelazna belka!
W siódmym dębowe stoły i szafy,
W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,
W dziewiątym - same tuczone świnie,
W dziesiątym - kufry, paki i skrzynie,
A tych wagonów jest ze czterdzieści,
Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.
Lecz choćby przyszło tysiąc atletów I każdy zjadłby tysiąc kotletów,
I każdy nie wiem jak się natężał, To nie udźwigną - taki to ciężar!
Nagle - gwizd! Nagle - świst! Para - buch! Koła - w ruch!
Najpierw powoli jak żółw 2 ociężale Ruszyła maszyna po szynach ospale.
Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem,
I kręci się, kręci się koło za kołem, I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej, I dudni, i stuka, łomoce i pędzi.
A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost! Po torze, po torze, po torze, przez most,
Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las
I spieszy się, spieszy, by zdążyć na czas,
Do taktu turkoce i puka, i stuka to: Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to,
Gładko tak, lekko tak toczy się w dal,
Jak gdyby to była piłeczka, nie stal,
Nie ciężka maszyna zziajana, zdyszana,
Lecz fraszka, igraszka, zabawka blaszana.
A skądże to, jakże to, czemu tak gna? A co to to, co to to, kto to tak pcha?
Że pędzi, że wali, że bucha, buch-buch?
To para gorąca wprawiła to w ruch,
To para, co z kotła rurami do tłoków,
A tłoki kołami ruszają z dwóch boków I gnają, i pchają, i pociąg się toczy,
Bo para te tłoki wciąż tłoczy i tłoczy,,
I koła turkocą, i puka, i stuka to: Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to!...
Młodsze przedszkolaki:
„Podobieństwa i różnice” – rozmowa kierowana na temat przystosowania pojazdów do poruszania się po lądzie, morzu i w powietrzu, np.: samochód – koła, samolot – skrzydła, statek – kadłub, grupowanie pojazdów w pary według jednego kryterium połączone z wykonaniem zadania na karcie pracy
Środki dydaktyczne: KP s. 155, ołówek.
4. Wakacyjne pojazdy – zabawa plastyczno-techniczna z elementami klasyfikacji. Dzieci wybierają i wycinają z przyniesionych przez rodzica czasopism różne pojazdy. Następnie układają je na dużym kartonie zgodnie z poleceniami rodzica: Na górze kładziemy pojazdy, które latają, na środku kartki – te, które poruszają się po lądzie, a na dole – te, które poruszają się po wodzie. Po ułożeniu obrazków dzieci wspólnie z rodzicem oceniają poprawność wykonania zadania. Gdy praca zostanie zaakceptowana, przyklejają obrazki.
Środki dydaktyczne: czasopisma z pojazdami, duży karton, klej, nożyczki
19.06 2020r.
Temat dnia: Zwierzęta wokół nas”
1. Może trochę się poruszamy? Zapraszam
https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4
2. Zgadnij o jakie zwierzę chodzi? – zagadki słowne:
Zagadka o krowie
Duża i łaciata, na zielonej łące.
Mlekiem nam dziękuje, za trawę i słońce.
Zagadka o kurze
Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi.
Zagadka o kogucie
Budzi się przed świtem, w przytulnym kurniku.
Potem budzi innych, swoim kukuryku!
Zagadka o świni
Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana.
Zagadka o koniu
Lubi owies, lubi siano
w stajni rży i parska rano.
Zagadka o kaczce
Lubię pływać w stawie każdy z was mnie zna.
Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa.
Zagadka o kocie
Zagdaka to będzie nie długa,
wlazł sobie na płotek i mruga.
Zagadka o psie
Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka,
dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka.
Przysłowia
Zachęcam do zapoznania się z różnymi przysłowiami związanymi ze zwierzętami hodowlanymi na wsi. Spróbujcie wspólnie odgadnąć ich sens logiczny i znaczenie:
Nie dla psa kiełbasa.
Wierny jak pies.
Skrobie jak kura pazurem.
Zamienił byka na indyka.
I w sto koni nie dogoni.
Można z nim konie kraść.
Pańskie oko konia tuczy.
Gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała.
Krowa, która dużo ryczy, mało mleka daje.
3. Reasumując tematykę minionego tygodnia zapraszam na krótki filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4
4. Piaskowe malowidła – zabawa kształtująca motorykę dużą i małą. Zabawę można przeprowadzić w piaskownicy – po wygładzeniu piasku i zabraniu zabawek – lub na płaskiej powierzchni posypanej piaskiem. Dziecko kreśli na piasku kształt np. zwierzęcia poznanego w ciągu całego tygodnia a rodzić odgaduje, co to za zwierzę
18.06 2020r.
Temat dnia: Ile tu zwierząt?
1. Poranna gimnastyka:
https://www.youtube.com/watch?v=RqjXRJN--oY
Wspaniale Wam poszło
2. Zachęcam teraz do wysłuchania bajki oraz naśladowania odgłosów zwierząt z wiejskiego podwórka w miejscach, w których rodzic przerywa recytację:
„W zagrodzie Małgosi”-bajka ortofoniczna E. Michałowskiej
Wieczorem w zagrodzie ciocia Małgosi
każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, da.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta gra,
aż Małgosia jeść im da.
3. Czas na piosenkę
https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs
4. Kochani przyjrzyjcie się ilustracji i wykonajcie następujące polecenia (u góry):
· wymieńcie wszystkie zwierzęta, które widzicie;
· naśladuję ich odgłosy;
· policzcie ile jest poszczególnych zwierząt np. ile jest kur?
Praca z książką
Starsze przedszkolaki: Dzieci uzupełniają karty pracy – rysują w workach ziarna zgodnie ze wskazaniami gospodarzy.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 37.
Ile zwierząt w zagrodzie? – zabawa matematyczna, szacowanie liczby elementów w zbiorze. Do zabawy można wykorzystać wybrane papierowe zwierzątka z Wyprawki. Rodzic rozkłada na środku cztery szarfy lub sznurki – zagrody dla zwierząt i w każdej umieszcza papierowe zwierzątka w układzie pionowym, np. w czerwonej szarfie trzy świnki, w niebieskiej pięć kaczek, w żółtej siedem koni, w zielonej 10 krów. Prosi dzieci, aby przyjrzały się dokładnie zwierzętom w każdej szarfie i zdecydowały (bez przeliczania) w której zagrodzie jest najwięcej zwierzątek, a w której – najmniej. Rodzic sprawdza wraz z dziećmi, czy udało im się poprawnie oszacować liczbę zwierząt, przeliczając kolejno sylwety w każdej z szarf.
Środki dydaktyczne: W. nr 17 „Wiejskie gospodarstwo”, szarfy
Młodsze przedszkolaki:
„Baranek” – praca plastyczna; doskonalenie motoryki ręki w czasie rysowania po śladzie, ozdabianie sylwety kawałkami włóczki, wydzieranie pasków papieru imitujących trawę dla baranka,
Środki dydaktyczne: karta grafomotoryczna A3, s. 14, kredki, kawałki włóczki, zielony papier kolorowy, klej typu wikol.
17.06 2020r.
Temat dnia: Krowy, owce, świnki – zwiedzamy gospodarstwo
1. Na początek przygotowałam dla Was zagadki:
Muczy: Muuuu, muuuu!
Biegnijcie tu! Biegnijcie z daleka,
Napijcie się mleka.
Kto wypił, ten jest zuch! (krowa)
Kwiczy: Kwi! Kwi!
No, mówię Ci.
Taplanie się w błocie, w kałuży przy płocie,
po nocach mi się śni. (świnia)
Beczy: Beee! Bee!
Ach, ostrzyż mnie,
A dam ci wełenkę
Na ciepłą sukienkę,
Skarpetkę albo dwie. (owca)
Gdacze: Ko! Ko!
Widział to kto?
Goniłam robaczka,
Lecz schował się w krzaczkach!
I co? I co ? I pstro! (kura)
Rży: Hiii! Haaa!
Kto gna tak jak ja?
Pęd grzywę rozwiewa,
Kłaniają się drzewa
I wiatr mi w uszach gra! (koń)
Gulgocze: Gul! Gul!
Gdy kroczę wśród pól,
Obnosząc korale,
To puszę się stale!
Prawdziwy ze mnie król! (indyk)
Meczy: Meeee! Meee!
Wciąż brykać chce!
Mam rogi i brodę,
Lecz mocno nie bodę!
Pobawisz ze mną się? (koza)
Kwacze: Kwa! Kwa!
To ja! To ja! Ma słynną rodaczkę Kuzynkę Dziwaczkę
Na pewno każdy zna! (kaczka)
2. Praca z książką i wyprawką:
Młodsze przedszkolaki:
„Młode i ich mamy” – porządkowanie ilustracji, tworzenie kolekcji: osobniki dorosłe i ich młode, nazywanie poszczególnych przedstawicieli zwierząt, np.: kura – kurczę, krowa – cielę, gęś – gąsię; wyszukiwanie podobieństw i różnic między młodymi i rodzicami, doskonalenie motoryki małej w czasie kierunkowych ruchów
Środki dydaktyczne: KP s. 153, ilustracje przedstawiające dorosłe i młode wiejskie zwierzęta
Starsze przedszkolaki:
Zwierzęcy teatrzyk – projekt techniczny, zabawa dźwiękonaśladowcza. Dzieci wypychają zwierzęta wiejskie i zginają je na pół wzdłuż linii przerywanej. Następnie z pomocą rodzica robią dziurkaczem dziurki w sylwetach, przewlekają przez nie tasiemki i związują końce. Każdy przedszkolak wybiera sobie zwierzę, które spodobało mu się najbardziej i zawiesza na szyi. Rodzic zaprasza dziecko, aby naśladowało dźwięki jakie wydają poszczególne zwierzęta.
Środki dydaktyczne: W nr 17 „Wiejskie gospodarstwo”, dziurkacz, wstążki.
3. A dla chętnych dodatkowa Karta pracy – Krówka – popraw po śladzie, a następnie pokoloruj najładniej jak potrafisz😊
16.06 2020
Temat dnia: Życie w gospodarstwie wiejskim
1. Jak co dzień zapraszam do wspólnej porannej gimnastyki. Dziś zaprosiłam znane Wam Świeżaki
Gotowi? ZACZYNAMY!
https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I
Wspaniale Wam poszło!
2. A teraz usiądźcie wygodnie i zobaczcie ciekawy film związany z tematyką naszych zajęć - Zapraszam
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
3. Moi Drodzy proponuję zrobić krowę z talerzyka papierowego
W linku znajdziecie inspirację i pomysł
https://pl.pinterest.com/pin/417427459198107636/
4. Zabawa paluszkowa
Każdy mój paluszek
w zwierzątko zmienić muszę.
Gruby, okrągły kciuk
w owczarka zamienię tu.
Ten wskazujący to koń,
po łące goń go goń.
Środkowy jak krówka jest
mleczko dawać chce.
Serdeczny to stara koza,
zaprzęgę go do wozu.
A mały paluszek …. beee,
w owieczkę zamienił się
5. Praca z książką:
Starsze przedszkolaki:
Dzieci uzupełniają ćwiczenia w kartach pracy – łączą dorosłe zwierzęta
z ich młodymi. Środki dydaktyczne: KP4 s. 36
Młodsze przedszkolaki: karta pracy u góry.
15.06 2020
Temat zajęć: „Co słychać w gospodarstwie”
1. Na początek zapraszam do porannej gimnastyki - Gotowi?
https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464
Zapraszam do wysłuchania wiersza pt. „W zagrodzie” Bożeny Forma
Wstawać wszyscy wstawać,
dzionek się zaczyna.
Słoneczko już świeci
to dobra nowina.
Gospodyni Magda
z łóżka wyskakuje.
Krząta się po domu,
czasu nie marnuje.
Już czekają kury,
kaczki i perliczki.
Kogut, kilka gęsi,
indor i indyczki.
Gospodyni w wiadrach,
czystą wodę niesie.
Ptactwu sypie karmę,
głodne wszystkie przecież.
Wypuszcza z obory
krowę i barana,
niech na łące trawę
skubią już od rana.
Jak to gospodyni
dba o swą zagrodę,
zawsze bardzo chętnie
pokazać wam mogę.
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
· Co robi gospodyni Magda?
· Jakie zwierzęta ma w swojej zagrodzie?
· Czym karmi zwierzęta?
2. A teraz zaśpiewajcie piosenkę „Stary Donald” i zastanówcie się, jakie jeszcze domowe zwierzątko można dodać do utworu.
https://www.youtube.com/watch?v=4gkpEFqcnMw&feature=emb_title
3. Kochani jak myślicie, co dają nam zwierzęta? Zobaczcie sami
https://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4
4. Praca z książką:
Starsze przedszkolaki:
Jakie zwierzęta można spotkać w gospodarstwie wiejskim, dzieci wskazują odpowiednie ilustracje. Następnie nazywają każde zwierzę.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 34–35
Młodsze przedszkolaki:
„Cztery czy dwie nogi?” – zabawa matematyczna; dostrzeganie charakterystycznych cech wyglądu, klasyfikowanie zwierząt ze względu na jedną wybraną cechę, odszukiwanie oraz kolorowanie ich na karcie pracy
Środki dydaktyczne: KP s. 151, kredki, obrazki lub sylwety wiejskich zwierząt
5. Dla chętnych karty pracy (załącznik nr 1).
10.06 2020
Temat dnia: Zdrowe lato
Kochani ciekawa jestem, czy zjedzone dzisiaj przez was śniadanie dostarczyło wam sił i energii do wykonywania różnych ćwiczeń. Jeżeli tak, to pokażcie jak przedszkolaki się gimnastykują. Na początek dzieci samodzielnie wykonują ćwiczenia wg wierszyka:
Ręce w górę, potem w bok, niski przysiad, w górę skok.
Następnie zapraszam do ćwiczeń gimnastycznych: liczymy i skaczemy jak żabki
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg&t=24s
A teraz propozycje w ramach dzisiejszych zajęć
Moi drodzy, co przedstawiają poniższe ilustracje?
· wymieńcie wszystkie owoce i warzywa, które widzicie?
· pamiętacie, co trzeba zrobić zanim spożyjemy warzywa i owoce?
Jak myślicie:
· dlaczego warto jeść warzywa i owoce?
· co one takiego ważnego zawierają?
· co można zrobić z owoców, a co z warzyw?
Zachęcam do zabawy: Jaki to smak? Rodzic częstuje dziecko owocami – gruszka, jabłko, pomarańcza, cytryna, kiwi. Zadaniem dziecka jest określenie ich smaku – słodki, kwaśny. Zabawę można przeprowadzić również w taki sposób, aby dziecko za pomocą zmysłów: smaku, dotyku lub węchu rozpoznało dany owoc lub warzywo.
Czas chwilkę odpocząć
Moja propozycja: https://www.youtube.com/watch?v=kgqw-4mH7Kw
Na popołudnie idealny będzie deser owocowy ;-), co Wy na co? Spróbujcie z pomocą dorosłego przygotować jakiś deser może to być sałatka, koktajl a może napój (sok) Jaki macie pomysł?
Zabawa na słowa – kto więcej wymieni owoców i warzyw
Dla chętnych karty pracy (załącznik nr 1).
9.06 2020
Temat dnia: Letnia łąka
1. Na początek zapraszam do zabawy kształtującej postawę ciała
„Poruszam się i prostuję”
Na tle muzyki dzieci pokazują różne formy ruchu wskazane przez rodzica (podskoki, obroty, bieg, skoki do przodu). Kiedy muzyka cichnie, wszyscy siadają na dywanie w siadzie skrzyżnym z wyprostowanymi plecami (wyrabiamy u dzieci nawyk zachowania prawidłowej postawy).
Moja propozycja piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=EoJUXxl7iKg
Następnie odpoczywając po krótkiej gimnastyce zachęcam do wysłuchania wiersza I. Salach „Łąka”
„Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka
tutaj kwiatek – o różowy
Z kopca wyszedł krecik mały
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci
więc zatańczmy z nimi chwilę.”
Rozmowa na temat wiersza:
– O czym był wiersz?
– Jakiego koloru była łąka?
– Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
– O jakich roślinach jest mowa w wierszu?
– Co wydały motyle nad łąką?
– Kogo zaprosiły motyle na bal?
W celu wzbudzenia ciekawości i zainteresowania proponuję: Zagadki słowne o łące
Zielony dywan, a na nim kwiatów tyle
Piją z nich nektar pszczoły, osy i motyle. (łąka)
Pracowite, małe budują wspaniałe kopczyki,
pałace. Szanujmy ich pracę. (mrówki)
Ma żółte i czarne paseczki,
lata nad łąką i głośno bzyczy kiedy grzeje słonko… (pszczoła)
Czerwone ma nogi, biało- czarne piórka,
do wody przed nim żaby dają nurka… (bocian)
Skaczą po łące, pływają w wodzie,
z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie… (żaby)
Czy znacie takiego konika,
który pięknie w trawie cyka? (konik polny)
Ma dwie różki, choć nie bodzie,
mieszka w trawie albo w wodzie.
Domek swój jak, sami wiecie,
nosi zawsze na swym grzbiecie……….(ślimak)
Lata nad łąką w czerwonej kapotce,
a na tej kapotce jest kropka przy kropce….(biedronka)
Ten piękny owad odwiedza kwiateczki,
ma skrzydła tęczowe, niekiedy w kropeczki (motyl)
Że jest w ogródku łatwo zgadniecie,
skrył się, lecz widać kopczyki ziemi. (kret)
Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy,
zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (słońce)
Kolorowe pachnące, w ogrodzie czy na łące,
chętnie je zbieramy na bukiet dla mamy. (kwiaty)
Nie tylko do śmiechu i zabawy ćwiczenia słuchowe i artykulacyjne – rozpoznajemy głosy. Rodzic naśladuje odgłosy zwierząt, dziecko zgaduje i następnie powtarza za rodzicem
· bocian – kle, kle;
· żaba – kum, kum;
· pszczoła – bzz, bzz;
· konik polny – cyk, cyk
2. Propozycja wykonania pracy plastycznej „Kolorowa łąka” https://www.youtube.com/watch?v=SNzyiETq45 Zachęcam do realizacji własnych pomysłów. Wiem już, że jesteście bardzo kreatywni i wykonujecie piękne prace
3. Co to jest? – zabawa ruchowa doskonaląca refleks i orientację w przestrzeni. Zabawa polega na tym, że rodzic zadaje pytanie a dziecko odpowiada, starając się jak najszybciej odnaleźć właściwy przedmiot, podając jego położenie. Przykładowe pytania:
Z tego można pić? – dziecko wskazuje kubek na stole;
Co ma cztery koła i silnik? – dziecko wskazuje samochód zabawkę w pokoju, lub samochód w garażu.
4. Praca z książką:
Starsze przedszkolaki:
Dzieci przyklejają rośliny i zwierzęta na letniej łące, kolorują ilustracje. Opisują swoje prace.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 30–31, kredki, bibuła w kolorach: brązowym lub czarnym, zielonym i niebieskim, obrazki zwierząt i roślin, które można spotkać na łące.
Młodsze przedszkolaki:
Tyle samo” – zabawy matematyczne: przeliczanie, dopełnianie, rozdzielanie po tyle samo; nazywanie i kolorowanie owoców; reagowanie na sygnał dźwiękowy
Środki dydaktyczne: KP s. 147, kredki.
Krąg tematyczny: I oto przyszło lato
Temat dnia: Przychodzi lato
1. Na dobry początek proponuję trochę się poruszać, zapraszam na poranną gimnastykę:
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
2. Kochani jak myślicie, co przedstawiają poniższe ilustracje? (OBOK)
Tak! To właśnie LATO!
Wypoczynek – wakacje
Pierwszy dzień lata
22 czerwca
Temperatura wzrasta, rozpoczyna się najcieplejszy okres w roku
Dzień jest dłuższy od nocy
Trwa kwitnienie i rozwój roślin. Ogrody i trawniki pokryte są kolorowymi kwiatami
Wiele roślin owocuje. Rosną między innymi truskawki, maliny, jeżyny, jagody, poziomki
Dojrzewa wiele warzyw np. ogórki, pomidory, cukinie, buraki czy sałata
W sadach dojrzewają pierwsze jabłka i gruszki
Dojrzewają zboża
Na polach rozpoczyna się okres żniw czyli zbierania plonów
3. Moi drodzy o ile warunki pogodowe pozwolą, zachęcam do zabawy „Podniebne kino” – zabawa doskonaląca umiejętność obserwowania i opowiadania. Zabawa polega na obserwowaniu chmur, dzieleniu się spostrzeżeniami, z czym się kojarzą te białe, pierzaste, kłębiaste obłoki – ktoś zobaczy psa, smoka, a może krokodyla.
4. Dla chętnych praca plastyczna:
Potrzebne będą:
§ płatki kosmetyczne,
§ farby,
§ woda,
§ pipetki,
§ kolorowy papier techniczny,
§ brązowa pianka,
§ nożyczki,
§ brokat oraz kamyki i inne ozdoby do dekoracji
Przygotowanie naszych lodów to wieloetapowa praca. Najpierw trzeba zabarwić waciki, które będą naszymi kulkami lodów. Wystarczy odrobinę farby rozcieńczyć wodą, a następnie taką miksturą polewać waciki. Tak przygotowane waciki trzeba wysuszyć. Najlepiej jest to zrobić na słońcu, wystarczy wystawić na balkon na 2/3 godziny i gotowe. W międzyczasie można przygotować pozostałe elementy. Z pianki wycinamy rożki (wafelki) i naklejamy na kolorowe kartki. Potem nakładamy już tylko lody i dekorujemy według smaku :)
5.06 2020r
Temat dnia: Letnia olimpiada
Sport, to zabawa
sport, to bardzo ważna sprawa,
bo kto sportu nie uprawia
zdrowia, siły nie posiada.
Sportów wiele znamy przecież,
więc do dzieła drogie dzieci:
piłka, narty, deskorolka,
to nie ważne.
Ważny ruch jest moi mili,
byśmy wszyscy zdrowi byli!
Zamiast siedzieć przed ekranem
I grać wiecznie w gry te same,
Zmień tryb życia na sportowy,
Świat się stanie kolorowy.
Warto czasem iść na basen,
Lub rowerem ruszyć w trasę.
Czeka bramka, piłka, kort,
Uprawiamy razem sport.
Umiesz jeździć na dwóch kołach
Już wycieczka gna wesoła.
Świnka dziś najszybciej jedzie,
Zobacz znowu jest na przedzie
Warto czasem iść na basen,
Lub rowerem ruszyć w trasę.
Czeka bramka, piłka, kort,
Uprawiamy razem sport.
Małpka fika po drabinkach
Hula-hop rozkręca świnka.
Ćwiczył miś aż się zasapał,
Lecz kondycji trochę złapał.
Warto czasem iść na basen,
Lub rowerem ruszyć w trasę.
Czeka bramka, piłka, kort,
Uprawiamy razem sport.
Jeśli zostać chcesz piłkarzem
Wpisz się do drużyny marzeń
Zagraj z przyjaciółmi misia,
Wielki puchar zdobądź dzisiaj.
Warto czasem iść na basen,
Lub rowerem ruszyć w trasę.
Czeka bramka, piłka, kort,
Uprawiamy razem sport.
Dziś urządźcie sobie w domu, razem z rodzicami i rodzeństwem olimpiadę sportową.
Jeśli macie możliwość zachęcam do aktywności na podwórku.
A oto moje propozycje na dzisiaj:
Letnia olimpiada przedszkolna – zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
Przykładowe stanowiska zadaniowe:
• Slalom – rozstawione słupki, pomiędzy którymi należy przebiec.
• Tunel – przejście przez tunel na czworakach.
• Przenieś piłki – zadanie polega na przeniesieniu piłek z jednej obręczy do drugiej oddalonej o ok. 2 m.
• Cienka lina – rozciągnięta skakanka, po której należy przejść noga za nogą.
• Przeskocz przeszkodę – dwie lub trzy skakanki rozłożone w poprzek, przez które należy przeskoczyć.
• Turlanie – rozłożony koc, po którym należy się przeturlać.
• Skoki w górę – rzut kostką, odczytanie liczby i wykonanie odpowiedniej liczby skoków.
• Kierunkowe skoki – ciąg narysowanych na chodniku stóp i strzałek pokazujących kierunek skoków i ustawienie stóp (przodem, bokiem na prawo, bokiem na lewo, tyłem) – różne kombinacje.
A popołudniu zapraszam do laboratorium
Znajdziecie tutaj mnóstwo pomysłów na bardzo ciekawe doświadczenia i wspaniałe eksperymenty!
Miłej zabawy
https://www.nowaera.pl/strefainspiracji/przedszkolnelaboratorium?fbclid=IwAR3VisrxB0m_tv4caFm-p6H0SYcHvd8qrGlLboHDJ2NZ6mm7lbbe4MxvBT4
4.06 2020r.
Temat dnia: Sportowa matematyka
1. Na dobry początek proponuję trochę się poruszać, zapraszam na poranną gimnastykę:
https://www.youtube.com/watch?v=b1kyvvbXyVA
2. Do dzisiejszych zabaw potrzebne będą kostki do gry
„Po kolei”
Każdy z graczy rzuca 6 kostkami. Celem jest ułożenie wszystkich kostek w kolejności (od 1 do 6 kropek) przy jak najmniejszej ilości rzutów.
„Kto ma więcej?”
Gracze rzucają kolejno dwiema kostkami. Osoba, której suma wyrzuconych oczek jest większa otrzymuje punkt. Po kilku kolejkach podliczamy zdobyte punkty (my umawiamy się np. na 10 rzutów).
3. A teraz w ramach małej przerwy zaśpiewaj, koniecznie z pokazywaniem:
https://www.youtube.com/watch?v=Vc2p-2aUDbM
4. Praca w książce:
- starsze przedszkolaki
Przedszkolaki przeliczają dzieci i kolorują je zgodnie z poleceniem.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 29, kredki
- młodsze przedszkolaki:
Koło – praca plastyczna, kreślenie kół na kartce A3. Dzieci kreślą duże koła ręką w powietrzu, na wewnętrznej stronie dłoni. Następnie starają się kreślić kolorowe koła kredkami na kartkach A3. Po skończonej pracy każde koło mogą ozdobić ruchomymi lub dorysowanymi oczami.
Środki dydaktyczne: białe kartki A3, kredki, ruchome oczy.
3.06 2020
Temat dnia: Skaczemy, pływamy, biegamy…
1. Na sam początek zabawa ruchowa
Hej! Zielone żabki, po łące skakały. (skaczemy po pokoju)
Wcale się bociana dużego nie bały!
Uciekajcie żabki, szybko, póki czas! (uciekamy, kucamy, chowamy głowę w rękach)
Bo ten duży bocian zaraz złapie was!
Raz! dwa! trzy! Idzie bocian zły! Uciekajcie żabki
Raz! dwa! trzy! Odfrunął bocian zły! Papa bocianie! (wstajemy i machamy do bociana)
2. Teraz zabaw się z rodzicami i rodzeństwem w kalambury, a hasłami niech będą dyscypliny sportowe np.: pływanie, bieganie, piłka nożna, tenis itp.
3. A teraz posłuchaj piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=V1Sua6hBAEs
4. Praca z książką:
Starsze przedszkolaki:
Znajdź figurę – zabawa matematyczna. Rodzic pokazuje wzór koła, a zadaniem dzieci jest znaleźć w sali jak najwięcej przedmiotów w kształcie koła. Każde dziecko próbuje policzyć, ile rzeczy znalazło. Zabawa powtarza się z kwadratem i trójkątem. Następnie dzieci wykonują zadanie w kartach pracy: rysują po śladzie koła i dorysowują odpowiednią liczbę dzieci. Środki dydaktyczne: KP4 s. 28, kredki, wzory figur: koła, kwadratu, trójkąta.
Praca plastyczna dla wszystkich:
5. „Olimpiada” – praca plastyczna; rozmowa na temat symbolu igrzysk olimpijskich; wypełnianie konturów kół olimpijskich plasteliną; praca według wzoru; doskonalenie sprawności dłoni (załącznik nr 1)
Środki dydaktyczne: zdjęcie flagi olimpijskiej, kartki A4 z wzorem kół olimpijskich, plastelina w kolorach: niebieskim, żółtym, czerwonym, zielonym, czarnym
2.06 2020
Temat dnia: Zabawy na świeżym powietrzu
Drodzy Rodzice zabawy na świeżym powietrzu to doskonały sposób na rozwój dziecięcej wyobraźni, udoskonalenie zdolności manualnych i lepsze poznanie otaczającego świata.
- Poniżej przedstawiam propozycje wspólnych działań z dziećmi zgodnie z tematyką dnia:
1. Gry z wykorzystaniem piłki – piłka nożna, rzut do celu, podawanie piłki na różne sposoby (góra, dół) itp.
2. Gra w klasy
3. Puszczanie latawca to jednocześnie zabawa ruchowa, dzięki której dziecko może się wybiegać. Jeśli w dodatku samo zrobi albo udekoruje latawiec, to przećwiczy swoje zdolności manualne.
4. Rysowanie kredą po chodniku – tę zabawę na dworze dzieci uwielbiają od zawsze. Dlaczego? Mogą tworzyć to, co tylko podsunie im wyobraźnia! W dodatku nie są ograniczone przez niewielki rozmiar papier.
5. Bańki mydlane, pękając, dostarczają dzieciom niesamowitej frajdy! I nie ma znaczenia czy są to bańki małe, tworzone przez dmuchanie w specjalne kółeczko, czy też duże, które mogą być nawet wielkości dziecka.
Kochani to tylko przykłady niektórych zabaw na świeżym powietrzu.
Praca z książką:
Młodsze przedszkolaki:
„Marzenia o sporcie” – zajęcia z kartą pracy: wypowiedzi na temat obejrzanych rysunków; analiza wzrokowa; wodzenie palcem i kredką po śladzie; opowiadanie o swoich zainteresowaniach związanych ze sportem
Środki dydaktyczne: KP s. 145, ołówki lub kredki
Starsze przedszkolaki:
Pokoloruj zgodnie z kodem (Załącznik nr 1)
1.06 2020 poniedziałek
Temat dnia: Sportowe przedszkole
1. Zastanów się przez chwilę i spróbuj odpowiedzieć na pytanie:
Kim jest sportowiec?
Jakie znasz dyscypliny sportu?
Może masz jakiś swój ulubiony sport albo grę sportową?
Opowiedz o tym.
2. A teraz obejrzyj krótką bajkę o dyscyplinach sportowych:
https://www.youtube.com/watch?v=Klf9pwsbyxk
3. A teraz jak prawdziwy sportowiec zaczerpnij ruchu:
https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w&feature=emb_title
4. Praca z książką:
Starsze przedszkolaki:
Na basenie – zabawa dydaktyczna.
Rodzic omawia z dziećmi zasady zachowania się na basenie: słuchanie poleceń ratownika, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, odpowiednie przygotowanie, rozgrzewka przed wejściem do wody. Dzieci wykonują przykładowe ćwiczenia z rozgrzewki, np.: wymachy rąk, przysiady, skłony. Następnie wykonują zadania w kartach pracy: opowiadają, co widzą na obrazku, i przeliczają poszczególne przedmioty. Na koniec wskazują, jakich przedmiotów jest najwięcej. Środki dydaktyczne: KP4 s. 26–27, ilustracja przedstawiające zajęcia na basenie, ołówki
Młodsze przedszkolaki:
Tenis” – praca z kartą pracy: odwzorowywanie konturu rakiety i piłki tenisowej; ćwiczenia w utrzymywaniu koncentracji przez dłuższy czas; doprowadzanie pracy do końca (opis s. 189) Środki dydaktyczne: karta grafomotoryczna A3 nr 13, kredki lub ołówki, piłki do tenisa
Gdy będzie ładna pogoda skorzystaj z tego i zabierz rodziców na rower
Bądźcie aktywni !!!!
29.05 2020
Temat dnia: Moja rodzina mnie kocha!
1. Myjemy podłogę – ćwiczenie stóp. Dzieci siedzą w siadzie skulnym, palce stóp trzymają na woreczkach. Naprzemiennie wysuwają woreczki w przód, w tył, w prawo, w lewo. Środki dydaktyczne: woreczki
Cieszę się gdy…smucę się gdy…
Na początek narysuj na osobnych kartkach wesołą minkę i smutną minkę. Poproś rodzica, żeby przeczytał Ci zdania, a Ty pokaż za pomocą narysowanych minek czy czujesz się wesoły czy smutny w danej sytuacji.
Jedziemy na rodzinną wycieczkę.
Dostałem od babci przytulankę.
Tata nie może pójść z nami do kina.
Mama przeczytała mi piękną bajkę.
Na moje urodziny nie przyjedzie dziadek.
Wczoraj zachorował mój kotek.
Moja siostra narysowała dla mnie obrazek.
Brat nie chciał się ze mną bawić.
2. Mam dla Ciebie teraz dwie karty pracy: Podążaj za śladem, a następnie dokończ wzór na kwiatku.
Oczywiście na koniec pięknie pokoloruj oba rysunki, postaraj się nie „wyjeżdżać” za linie (załącznik nr 1).
3. Bąbelki – zabawa oddechowa. Każde dziecko otrzymuje kubeczek z małą ilością wody oraz słomkę. Na hasło dane przez nauczyciela dzieci wciągają powietrze nosem i wydmuchują przez słomki, robiąc bąbelki w kubeczkach.
Środki dydaktyczne: kubeczki z wodą, słomki
Pamiętajcie również o tym, żeby korzystać z pięknej pogody i wybrać się
z rodzicami na spacer albo rower.
A może wykorzystacie kolorowe kredy na podwórku?
Miłego weekendu!
28.05 2020
Temat dnia: Rodzina trzyma się razem
1. Ćwiczenia poranne:
Wycieczka rowerowa – ćwiczenie mięśni brzucha. Dzieci leżą na plecach, pod każdą stopą trzymając woreczek. Naśladują jazdę na rowerze, próbując utrzymać woreczki palcami.
2. Przyjrzyj się obrazkom i powiedz jakie czynności domowe są na nich wykonywane?
A teraz zastanów się, w których czynnościach domowych mógłbyś pomóc swoim rodzicom?
I dlaczego warto pomagać mamie i tacie w obowiązkach domowych?
3. Zabawy matematyczne :
„Moja rodzina”
Najpierw narysuj swoją rodzinę, wszystkich jej członków. Teraz policz głośno ilu członków rodziny narysowałeś. Następnie za pomocą dowolnych liczmanów (patyczki, kasztany, nakrętki itp.) odlicz tyle samo, ilu członków rodziny narysowałeś
„Trójkąty”
Zobacz, to jest trójkąt:
Rozejrzyj się wokół siebie. Czy znajdujesz w pobliżu coś, co ma kształt trójkąta?
4. A teraz zapraszam do wspólnych ćwiczeń (wylosuj ćwiczenia i je wykonaj):
https://wordwall.net/pl/resource/1069314/gimnastyka-przedszkolaka
5. Zapraszam również do przypomnienia sobie dobrze znanej Wam piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=zC9jbgmeoLc
6. Praca z książką – starsze przedszkolaki:
Rodzinny posiłek – edukacja matematyczna, dopełnianie i przeliczanie. Dzieci opowiadają treść obrazka zamieszczonego w kartach pracy. Rozmawiają o wspólnych posiłkach z rodziną oraz o zasadach zachowania przy stole. Następnie ustalają, kogo brakuje w każdej rodzinie, i przyklejają brakujące osoby. Dorysowują na każdym stole odpowiednią liczbę talerzy i kubków.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 25, kredki
27.05 2020
Temat dnia: Raz, dwa – rodzina na sto dwa!
1. Posłuchaj uważanie wiersza:
„Moja rodzina”
Mama, tata oraz brat
to rodzina – to mój świat.
Wszyscy razem się kochamy,
bardzo sobie pomagamy.
Mama jest od przytulania
i buziaków nam dawania.
Tata nosi nas na rękach,
chociaż czasem trochę stęka.
Brat choć starszy, to jest miły.
Ma odwagę, dużo siły.
Wciąż wymyśla fajne sprawy
i zadania, i zabawy.
Mruczek to rodzinny kotek,
który zabrał babci motek,
lecz nie zrobił z wełny szala,
tylko z motkiem długo szalał.
Babcia z dziadkiem przyjeżdżają
i nas wtedy zabierają
na pikniki i spacery,
hulajnogi i rowery.
Gdy rodzinka jest w komplecie,
to nie często – sami wiecie…
Wtedy teatr odwiedzamy
albo razem w scrabble gramy.
I tak mija nam ten czas.
Raz jest kino, a raz las.
Lecz nieważne, co robimy.
Razem dobrze się bawimy.
Kto należał do rodziny chłopca?
Co rodzina lubi robić razem?
Co dzieci robią z babcią i dziadkiem?
Czy chłopiec lubi swoją rodzinę?
Razem z mamą albo tatą poszukajcie w domu albumu z rodzinnymi zdjęciami.
Spróbuj nazwać poszczególne osoby na fotografiach (np. To jest dziadek, to jest ciocia Ania itp.)
Jeśli nie rozpoznajesz wszystkich, poproś rodziców, aby Ci wyjaśnili kim oni są.
2. „Rodzina” – zabawa paluszkowa
Dzieci recytują treść wierszyka, pokazując jednocześnie palce dłoni, zaczynając od kciuka:
Ten pierwszy to dziadziuś (kciuk)
A obok – babusia (palec wskazujący)
Największy to tatuś (palec środkowy)
A przy nim mamusia (palec serdeczny)
A to dziecinka mała (palec mały)
I oto Rodzinka cała (cała dłoń)
Tralala la lala lala…
A to – moja rączka cała (cała dłoń)
Tralala la lala lala…
3. Praca z książką:
Starsze przedszkolaki:
Co robimy z mamą i tatą – zabawa słownikowa, uzupełnianie i opowiadanie historyjki obrazkowej. Dzieci opowiadają, co widzą na obrazku. Uzupełniają braki w obrazkach elementami z wyklejanki. Mówią, co robią rodzice, co robią dzieci na pierwszym, a co na ostatnim obrazku. Wyrażają swoje emocje, mówiąc, czy podoba im się wspólna zabawa z rodzicami. Nauczyciel dopytuje: Czy wy też lubicie wykonywać z rodziną podobne prace?. Środki dydaktyczne:KP4 s. 24
Młodsze przedszkolaki:
Dziś proponuje młodszym dzieciom wykonanie i pobawienie się piaskiem księżycowym, oczywiście starsi też mogą jak mają ochotę😊
https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/06/piasek-z-maki-przepis/
Moje drzewo genealogiczne: Proszę narysować lub wkleić zdjęcia najbliższych członków rodziny (załącznik nr 1)
Dla kochanych rodziców od dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=x_ZaGkrj5LI&fbclid=IwAR2N6hYc9Pfm9ooTh_hCDDIXip6YNGsYI0u282zCQ97mDwwbYDHadW3Ovig
26.05 2020
Temat dnia: Rodzinne zabawy
1. Wiersz pt „ Rodzinny spacer Kasi” – B. Formy
„Mama, tata, ja i brat
Na spacer idziemy.
Nawet kiedy pada deszcz,
Wszyscy się śmiejemy.
Ze mną razem bawią się
Tata, brat i mama
Taka moja właśnie jest
Rodzinka kochana”
Każde dziecko prawo ma
rodzinę mieć swoją
Wspólnie razem spędzać czas
Bawić się wesoło.
Pytania do wiersza:
– Z kim poszła na spacer dziewczynka Kasia?
– Co lubi robić Kasia z rodzicami?
– Co robią wspólnie, gdy pada deszcz?
– Do czego wszystkie dzieci mają prawo?
– Co lubicie robić razem z rodzicami?
2. Drobiazgi w codzienności – to one tworzą nasze wspomnienia. Dlatego zachęcam do znalezienia chwili na wspólną zabawę z dzieckiem. Te krótkie momenty zapadną w waszej pamięci
Zabawa „ Zabawne minki”- dzieci za pomocą miny rozśmieszają swoich rodziców,
którzy np. pompują balon.
· Wielki rodzinny rysunek – do tej zabawy potrzebujecie wielkiego kawałka papieru – podłużnego albo np. metr na metr. Podzielcie go, po równej części dla każdego członka rodziny. A potem wymyślcie temat, np. „moje największe marzenie”. Taki rysunek będzie po latach wspaniałą pamiątką, więc koniecznie go odłóżcie w bezpieczne miejsce.
· Kalambury – zabawa dobrze znana. Zasady są bardzo proste: jedna osoba przedstawia rysunkiem lub zachowaniem sytuację, rzecz albo zwierzę – dla ułatwienia ustalcie dość proste kategorie
· Taniec z dzieckiem – zachęcam do spontanicznego tańca z dzieckiem
3. Praca z książką:
- Starsze przedszkolaki:
Rodzinny piknik – zabawy graficzne. Dzieci opowiadają, co widać na obrazku, odpowiadając na pytania zadawane przez nauczyciela: Ile rodzin jest na obrazku? W jakim kolorze mają ubrania poszczególne rodziny? Wymień członków rodziny czerwonej, pomarańczowej, zielonej i niebieskiej. Po ile osób liczą te rodziny? Po co rodziny przyjechały do parku? Która z nich przypomina twoją rodzinę i dlaczego?. Zadaniem dzieci jest pokolorowanie balonów tak, aby było po pięć w każdym kolorze. Następnie należy narysować trasę co najmniej jednej rodziny – musi ona zebrać wszystkie balony swojego koloru i dojść do kosza piknikowego w swoim kolorze. Dzieci wskazują rodzinę, która już pokolorowała swoje balony i odnalazła kosz piknikowy.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 22–23, kredki
- Młodsze przedszkolaki:
„Mój dom” – zabawa plastyczna
Dzieci otrzymują kartki z narysowanymi figurami geometrycznymi. Wycinają figury (trójkąt: dach, duży kwadrat: ściany, dwa małe kwadraty: okna, duży prostokąt: drzwi, mały prostokąt: komin) i układają z nich dom. Następnie przyklejają go na kartce, ozdabiają swoją pracę kredkami i mazakami. Jeśli wycinanie dużej liczby figur będzie dla dzieci za trudne, mogą dostać gotowe figury, a wyciąć tylko duży kwadrat lub trójkąt.
Środki dydaktyczne: kartki z narysowanymi figurami geometrycznymi lub gotowe figury, kartki z bloku technicznego, nożyczki, kleje, kredki mazaki
Zadanie najważniejsze na Dziś!!!! Pamiętamy, że dziś jest Dzień Mamy!!!! Składamy Mamie życzenia i wręczamy własnoręcznie zrobione prezenty, które robiliśmy w zeszłym tygodniu.
Życzę Wszystkim Mamom dużo cierpliwości, wytrwałości i uśmiechu na twarzy…😊
Pozdrawiam Wszystkich bardzo serdecznie!!!
25.05 2020r. poniedziałek
Temat tygodnia: Duże i małe rodziny w akcji
Temat dnia: Nasze wspaniałe rodziny
1. Na początek tygodnia troszeczkę gimnastyki, możecie poruszać się przy Naszej ulubionej piosence pt. „A ram sam sam”, może zaprosisz do zabawy mamę, tatę lub rodzeństwo???
https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI
2. A teraz popatrz na te zdjęcia, co one przedstawiają (u góry)
Jak nazywa się ta grupa,
gdzie jest mama, brat i tata,
siostry, jedna, czasem druga…
Mieszkasz z nimi cztery lata
TAK, to rodzina!
Co to takiego rodzina? Jak opisałbyś rodzinę?
Czy rodzina to tylko rodzice i dzieci?
Kto należy do rodziny?
Opowiedz coś o członkach Twojej rodziny.
A teraz posłuchaj piosenki o rodzinie, pamiętasz jak wspólnie śpiewaliśmy ją w przedszkolu?
https://www.youtube.com/watch?v=zC9jbgmeoLc
3. Praca z książką:
Starsze przedszkolaki: Aktywna rodzina – zabawa graficzna. Dzieci omawiają obrazek: opowiadają, gdzie znajduje się rodzina, kto wchodzi w jej skład. Następnie rysują po śladzie i kolorują obrazek. Środki dydaktyczne: W. A3 nr 15 „Rodzina”
Młodsze przedszkolaki:
„Latawiec” – rozwiązywanie zagadki, rysowanie po śladzie, kolorowanie obrazka (opis s. 180) Środki dydaktyczne: karta grafomotoryczna A3 nr 12
4. A na koniec przygotowałam dla Was kolorowankę – rodzinę Świnki Pepa, możesz pomalować farbami kub kredkami (załącznik na dole).
22.05 2020
Temat dnia: Mamo, Tato to dla Was!!!
1. Przeczytajcie wiersze, który jest o Mamie, a który o Tacie?
Kto się o nas tak troszczy? Najczulej patrzy na nas?
Kto od złych przygód strzeże? Nasza kochana mama.
Uczyła pierwszych kroków, pierwszych słów nas uczyła.
Każdą łzę nam otarła. Mamusia nasza miła.
Jak to dobrze z tatą iść przez las.
– Tutaj dębu liść, a tu stary głaz – objaśnia tata.
Jak to dobrze z tatą iść przez pole.
– Tam skowronek, a tu mrówka ciągnie trawy nić – objaśnia tata. (…)
Jak to dobrze z tatą iść przez świat!
Co możesz powiedzieć o swoich rodzicach? Jaka jest Twoja mama? Jaki jest Twój tata?
2. Wykonaj dziś medal dla mamy i taty (ozdób według własnego pomysłu), wręczymy je w Dniu Ich święta😊 (u góry)
. Praca z książką:
Starsze przedszkolaki: Korale dla mamy – zabawa manualna. Dzieci rysują po śladzie koraliki kredkami w ulubionych kolorach ich mam. Starają się połączyć ze sobą jak najwięcej koralików. Środki dydaktyczne: W karta A3 nr 14 „Korale dla mamy”
Młodsze przedszkolaki:
Nazwij zwierzęta. Pokaż rodziców i dzieci. Przyklej uśmiechnięte buzie obok rodzin zwierząt, które najbardziej ci się podobają (Karta pracy str.143).
4. Dla mamy i taty: wykonamy dziś również otwierany domek dla całej rodziny, myślę, że praca ta sprawi Wam dużo radości:
http://krokotak.com/2016/02/i-vlove-my-family/
5. Przypominamy sobie też piosenkę, którą śpiewaliśmy wczoraj:
https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA
A może ktoś chętny i mi zaśpiewa😊
21.05 2020
Temat dnia: Uśmiechy dla mamy!
1. Dziś zaczynamy od gimnastyki (będzie nam potrzebny woreczek gimnastyczny, mama może w łatwy sposób go uszyć – wsypując do środka np. ryż, myślę, że to nic trudnego, a woreczek nam trochę posłuży)
Zestaw „Mamo, zobacz, jacy jesteśmy sprawni!”
Tak sprawne są moje ręce – zabawa ruchowa. Dzieci unoszą wyprostowane ręce, trzymając nad głowami woreczki gimnastyczne. Wykonują naprzemienne krążenia ramion w przód. Kiedy jedna ręka wykonuje krążenie, druga – uniesiona – trzyma woreczek nad głową. Należy wykonać osiem krążeń każdą ręką.
Tak sprawne są moje nogi – zabawa ruchowa. Każde z dzieci unosi w przód ugiętą w kolanie nogę i układa na niej woreczek. Wykonuje krążenia kolanem w taki sposób, aby nie zrzucić woreczka. Należy wykonać cztery krążenia każdą z nóg.
Jestem sprawny – zabawa ruchowa. Dzieci wykonują skłon w przód, układają woreczki na podłodze i prostują się. Następnie wykonują kolejny skłon, chwytają woreczki w dłonie i podnoszą je nad głowę. Ćwiczenie należy powtórzyć osiem razy.
Jestem sprytny – zabawa ruchowa. Każde dziecko trzyma woreczek w jednej dłoni i rozkłada wyprostowane ręce na boki. Następnie unosi nogę ugiętą w kolanie i przekłada woreczek pod kolanem do drugiej dłoni. Wraca do pozycji wyjściowej, trzymając woreczek w drugiej dłoni. Ćwiczenie należy powtórzyć osiem razy.
Jestem skoordynowany – zabawa ruchowa. Dzieci przekładają woreczki z dłoni do dłoni wokół bioder, raz z przodu, a raz z tyłu. Ćwiczenie należy powtórzyć osiem razy.
Tak pracuje mój brzuszek – zabawa ruchowa. Dzieci układają się na plecach na dywanie. Układają sobie woreczki na brzuchach. Na sygnał napinają mięśnie brzucha w taki sposób, aby woreczki uniosły się w górę. Po chwili rozluźniają mięśnie. Ćwiczenie należy powtórzyć osiem razy.
Mam prosty kręgosłup – zabawa ruchowa. Dzieci układają sobie woreczki na głowach i prostują kręgosłup. Spacerują swobodnie po całej sali z woreczkami na głowie. Jeżeli woreczek upadnie, można go podnieść, chwytając palcami stóp.
Potrafię odpoczywać – zabawa relaksacyjna. Dzieci układają woreczki na podłodze. Następnie kładą się na plecach i każde układa głowę na woreczku (jak na poduszce). Dzieci zamykają oczy i przez chwilę wyobrażają sobie, że leżą w ciepłym i przytulnym łóżku. Wykonują wdech nosem i wydech ustami.
2. Teraz wykonaj proste ćwiczenie (ćw. dla starszych dzieci – mają je w książeczkach na końcu) - rysunek na górze.
Poproś rodzica, żeby przeczytał Ci wierszyk, a Ty w tym czasie rysuj paluszkiem , a następnie weź ołówek i rysuj po śladzie ołówkiem:
Portret mojej mamy – zabawa utrwalająca umiejętność układania konsekwentnych serii. Dzieci naklejają brakujące kwiaty na wianku w kartach pracy. W stworzeniu właściwego układu mogą pomóc kontury umieszczone w miejscu brakujących fragmentów. Wewnątrz kompozycji dzieci rysują portrety swoich mam.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 21
3. A teraz posłuchaj odgłosów, a dowiesz się dokąd pójdziesz na spacer z mamą?
https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0
Czy już wiesz dokąd na spacer z mamą? Tak, to łąka!
Na łące rośnie mnóstwo kwiatów, myślę, że teraz pora zrobić takie kwiaty
i koniecznie wręczyć je Mamie
Potrzebne będą:
· kolorowa bibuła,
· powycinane kwiatki i listki z białego bloku technicznego,
· spryskiwacz na wodę
Z bloku technicznego wycinamy sylwetę kwiatka, następnie wycinamy lub odrywamy kawałki bibuły, kładziemy je na kwiatku i spryskujemy wodą. Trzeba też uważać, żeby tej wody nie było za dużo, ponieważ całkowicie zniszczy to papier. Mokre kwiatki odkładamy do wyschnięcia na kilka godzin. Gotowe kwiaty można przykleić na kolorową kartkę i stworzyć kolaż, albo bukiet.
4. A teraz posłuchaj tej piosenki (starsze dzieci ją już znają) i spróbuj się jej nauczyć, jest to moja jedna z ulubionych😊
Śpiewające Brzdące - Kocham Cię, Ti Amo, Je T'aime
https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA
Myślę, że warto ją trochę się pouczyć i zaśpiewać mamie.
20.05 2020 środa
Temat dnia: Zobacz mamo!
1. Mamo, mamo, zobacz! – słuchanie opowiadania „Zobacz, mamo!” Magdaleny Ledwoń.
Zobacz mamo! Króliczek namalował obrazek. „Jest taki piękny jak moja mama” – pomyślał i natychmiast postanowił pokazać go mamie. Zabrał malowidło ze stolika i pokicał do kuchni, gdzie mama przygotowywała na podwieczorek ciasto marchewkowe. „Mamo, mamo zobacz! Ten obrazek namalowałem dla ciebie!” – krzyczał już z korytarza. Mama odwróciła się i rzuciła okiem na dzieło synka. „Piękny – powiedziała – co się na nim znajduje?” „Ogródek. Z kwiatami. Taki jak twój” – dopowiedział dumny ze swego dzieła króliczek. Królicza mama uśmiechnęła się. A Króliczek przypomniał sobie, że w ogrodzie, tuż obok kapusty, rosną piękne kwiaty, które mama zasadziła wiosną. Może z nich zrobić wspaniały bukiet. Wypadł z domu niczym strzała, zanim mama zdążyła kiwnąć głową, że zgadza się na jego wyjście na dwór. Po chwili Króliczek wpadł do kuchni niosąc pełne naręcza kwiatów. „Mamo, mamo zobacz! Te kwiaty są dla ciebie”. Mama odwróciła się do synka, a na jej twarzy widać było zmieszanie. Nie wiedziała, czy dziękować mu za prezent, czy nakrzyczeć na niego za błoto na dywanie, które przyniósł na łapkach z ogródka i za wyrwanie jej ulubionych konwalii, wprost z rabatki przed domem. Ale Króliczek, nie zwracając uwagi na minę mamusi, podbiegł do zlewu, napełnił wodą słoik, który mama włożyła do zmywarki i wcisnął do niego kwiaty. „Mamo, mamo zobacz, jaki jestem szybki” zdążył jeszcze krzyknąć zanim wypadł z domu na poodwórko. A mama? A mama zobaczyła swoje ulubione kwiaty wciśnięte niedbale w brudny słoik po marynowanej marchewce z dzisiejszego obiadu, błoto z ogródka na podłodze, plamy z farb w przedpokoju, które spłynęły z Króliczkowego obrazka, gdy niósł go do kuchni. Nie mówiąc już o tym, że zobaczyła w pokoju synka rozrzucone na stoliku plakatówki i pędzle, a w ogrodzie podeptaną rabatkę z konwaliami. „Króliczku, synku, zobacz!” – zawołała mama, gdy tylko otrząsnęła się z szoku. „A co?” – synek strzygnął długimi uszami i nasłuchiwał z drugiego końca ogrodu. „Pokażę ci, jaką zrobiłeś mi niespodziankę” – odpowiedziała mamusia. A wy jak myślicie, czy ta niespodzianka sprawiła mamusi Króliczka radość?
– rozmowa na podstawie wysłuchanego opowiadania. Dzieci zastanawiają się, dlaczego mamusia nie ucieszyła się z niespodzianek przygotowanych dla niej przez synka. Próbują powiedzieć, co Króliczek powinien zrobić, żeby mama cieszyła się jednak z prezentu, który od niego dostała. Rodzic prosi, żeby dziecko zastanowiło się, czy im też czasami zdarza się zrobić coś, co zamiast ucieszyć mamę, sprawia jej przykrość. Dziecko ustala, dlaczego tak się dzieje (bo np. jesteśmy nieuważni, przysparzamy mamie pracy) i co należy wtedy zrobić (np. przeprosić, porozmawiać, przytulić się, pomóc w sprzątaniu).
Praca z książką:
2. Starsze przedszkolaki: Rabatki dla mamy – zabawa grafomotoryczna. Dzieci wykonują zadania w kartach pracy: nazywają widoczne na obrazkach kwiaty, a także kolorują na czerwono wszystkie róże, a na żółto – wszystkie tulipany. Stokrotki mają pozostać niepokolorowane. Środki dydaktyczne: KP4 s. 20, kredki
Młodsze przedszkolaki: Karta pracy powyżej:
3. Teraz posłuchaj piosenki, myślę, że szybko się jej nauczysz
i będziesz mógł pięknie zaśpiewać dla Twojej Mamy:
https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g
Praca plastyczna dla wszystkich (załącznik nr 1).